TY - JOUR ID - 12227 TI - رابطه ی بین دینداری و مصرف نمایشی زنان شهر تهران (مطالعه ی موردی منطقه ی 5) JO - مطالعات راهبردی زنان JA - JWSS LA - fa SN - 2008-2827 AU - حبیب پور گتابی, کرم AU - بابایی همتی, زرنوش AD - دکتری جامعه شناسی توسعه، دانشگاه تهران AD - کارشناس ارشد پژوهش علوم اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات Y1 - 2014 PY - 2014 VL - 17 IS - 65 SP - 37 EP - 67 KW - مصرف KW - مصرف نمایشی KW - مصرف واقعی KW - الگوی مصرف KW - دینداری DO - N2 - با توجه به روند فزاینده ی مصرف نمایشی و منزلتی در جامعه و پیامدهای که این نوع مصرف برای جامعه و خانواده ها دارد، مطالعه ی حاضر به بررسی رابطه ی بین دینداری و مصرف نمایشی در بین 383 نفر از زنان ساکن منطقه ی 5 شهر تهران می پردازد. نتایج نشان داد گرچه میزان مصرف نمایشی بین بیشتر پاسخ گویان پایین و کمتر از حد میانگین است، اما میزان آن در بین قریب به یک چهارم پاسخ گویان در حد بالاست. در ضمن، میزان دینداری زنان در حد متوسط است. علاوه بر این، ضمن آنکه همبستگی ضعیف و منفی میان دینداری و ابعاد آن با مصرف نمایشی زنان شهر تهران وجود دارد، ابعاد پیامدی، اخلاقی، تجربی و مناسکی به ترتیب بیشترین نقش را در پیش بینی تغییرات مصرف نمایشی زنان شهر تهران داشته اند. ابعاد اعتقادی و شرعی نیز از تحلیل نهایی خارج شده و فاقد نقش پیش بینی کننده در مصرف نمایشی زنان بوده اند. UR - https://www.jwss.ir/article_12227.html L1 - https://www.jwss.ir/article_12227_a626b2211e18cfe1bea7ef29181c5930.pdf ER -