شورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانواده
مطالعات راهبردی زنان
2008-2827
2538-404X
15
60
2013
08
23
صفحات آغازین
3
5
FA
https://www.jwss.ir/article_12158.html
https://www.jwss.ir/article_12158_3730c5d08783f4ac5381e9d3471a729b.pdf
شورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانواده
مطالعات راهبردی زنان
2008-2827
2538-404X
15
60
2013
08
23
نقد و بررسی دیدگاه های مربوط به خطبه ی هشتادم نهج البلاغه
7
40
FA
ناصر
قربان نیا
دانشیار دانشگاه مفید
ghorbannia4@gmail.com
معصومه
حافظی
دانشجوی دکتری مدرسی معارف اسلامی گرایش قرآن و متون اسلامی، دانشگاه قرآن و حدیث
hafezi.mp@gmail.com
قرآن کریم,حضرت علی (ع),نقصان,عقل اکتسابی,عقل ذاتی,زنان,مردان
https://www.jwss.ir/article_12159.html
https://www.jwss.ir/article_12159_a9c0d9a52eef7f36c683f84495c4846c.pdf
شورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانواده
مطالعات راهبردی زنان
2008-2827
2538-404X
15
60
2013
08
23
ارزیابی تحولات قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 در باب قصاص و دیه ی زن
41
72
FA
احمد
حاجی ده آبادی
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران (پردیس فارابی قم)
adehabadi@ut.ac.ir
میان زن و مرد در حکم قصاص و دیه تفاوت هایی دیده می شود. چنان که دیه ی قتل زن نصف دیه ی قتل مرد است و اگر مردی زنی را عمداً به قتل برساند، اولیاء دم زن در صورتی می توانند مرد را قصاص کنند که نصف دیه ی مرد را به او بپردازند و اگر بخواهند از او دیه بگیرند، مطابق نظر بیشتر فقها باید مرد قاتل به پرداخت دیه راضی باشد؛ این در حالی است که اگر زنی، مردی را عمداً به قتل برساند زن بدون پرداخت دیه به ولی دم مرد قصاص می شود. وجود مقرراتی از این قسم باعث انتقاد از قانون شده بود. حکم دیه و تفاوت آن در زن و مرد برگرفته از نص قرآنی نیست، بلکه برگرفته از روایات است و روایات خلاف آن نیز وجود دارد که قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 بر اساس آن روایات اصلاح شده است و سعی شده با اتخاذ راه کارهایی بخشی از اشکالات فوق رفع شود؛ در قسمت دیه، پیش بینی جبران تفاوت دیه ی زن از صندوق تأمین خسارت های بدنی و در قسمت قصاص - با پیروی از نظر فقهی دیگری- امکان الزام مرد جانی به پرداخت دیه ی زن و نیز امکان پرداخت فاضل دیه ی زن از سوی بیت المال و در نتیجه کمک به اولیاء دم زن مقتول برای قصاص نمودن مرد قاتل، از جمله ی این راه کارهاست. تلاش قانون گذار در این موارد گر چه گاه تقدیرکردنی است، اما در مواردی هم نقدپذیر است.
قصاص زن,دیه ی زن,بیت المال,صندوق تأمین خسارت های بدنی
https://www.jwss.ir/article_12160.html
https://www.jwss.ir/article_12160_f8c30f7eab41bc251b2798cb10b745e2.pdf
شورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانواده
مطالعات راهبردی زنان
2008-2827
2538-404X
15
60
2013
08
23
آسیب شناسی حقوقی زنان شاغل (با محوریت دستگاه قضایی)
73
110
FA
محمدجواد
جاوید
عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران
niviran@yahoo.com
عصمت
شاهمرادی
دانشجوی دکترای دانشگاه علامه طباطبایی
آسیب شناسی وضعیت زنان در جوامع مدرن یکی از دغدغه های فراگیر معاصر است. این مقاله ناظر به جلب حقوق برای زنان در راستای ارتقای وضعیت اجتماعی آنان است. ورود زنان به عرصه ی عمومی و جمعی هر چند نمادی بر اثبات توان زنان در ساختن یک جامعه ی سالم است، اما با نبود زیرساخت های فرهنگی لازم، موجب بروز آسیب های فراوان شده است. بخش مهمی از این آسیب ها ناظر به زنان شاغل در جوامع مدرن معاصر است، اما بخش دیگری از آفات، ناخواسته و منبعث از نگاه عمومی است. تحقیق حاضر بر این پیش فرض استوار است که آسیب ها و آفات موجود ناشی از نفس حضور زنان در جامعه نیست، بلکه بیشترین عامل آفت زا برخاسته از آفتِ فرهنگِ حقوقی و سرمایه ی اجتماعی مبتنی بر آن است. سؤال اساسی پژوهش این است که چگونه زنان می توانند در وضع حقوقی و جامعه ی مدنی بدون تعرض و تبعیض از حقوق عادلانه برخوردار شوند؟ از این رو هدف مقاله آسیب شناسی زنان جویای کار در اجتماع با تأکید بر جایگاه حضور آنها در دستگاه قضاست. مفروض آن است که به تدریج با شفاف شدن این نوع آسیب ها، فعالان اجتماعی و مسئولان جوامع در حال توسعه با درایت لازم، رویکرد شفاف فرهنگی و کارآمد قانونی در پیش می گیرند.
اسلام,کار,حقوق,خانواده,خشونت,دادگاه,زن,فرهنگ,دستگاه قضایی
https://www.jwss.ir/article_12161.html
https://www.jwss.ir/article_12161_abf6d2125c76f239049007ab2e767962.pdf
شورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانواده
مطالعات راهبردی زنان
2008-2827
2538-404X
15
60
2013
08
23
تفاوت شهادت زن و مرد در فقه و حقوق
111
143
FA
طاهر
علی محمدی
نویسنده مسئول
tahghighat@chmail.ir
آمنه
السادات حسینی
کارشناس ارشد فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشگاه ایلام
a_hoseini24@yahoo.com
مراد از تبیین تفاوت شهادت زن و مرد در فقه و حقوق امامیه ی ادآوری این نکات است که نوع جنسیت در خلقت فضیلت نیست و همچنین مراد از ارزش شهادت بیان نقش جنسیت در اعتبار شهادت نیست؛ لذا در این مقاله این مسئله بررسی خواهد شد که آیا زن و مرد بودن تأثیری در شهادت دارد یا خیر؟ ممنوعیت شهادت زنان امری مطلق نیست، بلکه ایشان از اصل و مبنای شهادت کنار گذاشته نشده و شهادت آنها در برخی از موارد پذیرفتنی است. نکت هی حائز اهمیت این است که شهادت ی ک حق نیست که زنان از این حق محروم شده باشند بلکه یک تکلیف است و تکلیف آنها نسبت به مردان سه لتر می باشد.
شهادت,فقه,حقوق,شهادت زن,شهادت مرد
https://www.jwss.ir/article_12162.html
https://www.jwss.ir/article_12162_5d6dad7d6473b0ab23a7bd29cdb4c2e2.pdf
شورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانواده
مطالعات راهبردی زنان
2008-2827
2538-404X
15
60
2013
08
23
ظرفیت سنجی نقش حضانتی مادر در مواجهه با مقام ولایی و حضانتی پدر
145
193
FA
سید ابوالقاسم
نقیبی
دانشیار دانشگاه شهید مطهری
da.naghibi@yahoo.com
مهدی
وکیلی
دانش آموخته ی کارشناسی ارشد فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشگاه آزاد اسلامی- واحد علوم و تحقیقات تهران
mahdivakili@yahoo.com
راحله
کاردوانی
نویسنده مسئول
rahelekardavani@yahoo.com
«ولایت قهری» و «حضانت» دو تأسیس مهم حقوقیِ برگرفته از فقه امامیه اند که با ماهیت دوگانه ی حق-تکلیف؛ ابزار حمایت، نگاهداری و تربیت اطفال - به عنوان یکی از آسیب پذیرترین و سرنوشت سازترین اقشار جامعه- به شمار می روند. این دو نهاد، علی رغم برخورداری از برخی مشابهت ها، هر یک گستره و شرایطی دارند که به مفارقت مفهومی و حقوقی آنها انجامیده است. وجود انصراف ذهنی نسبت به واژه ی حضانت، سبب می شود تا با شنیدن این لفظ، تنها معنای نگهداری و تربیت طفل در دوران طلاق به ذهن متبادر شود، اما در واقع معنای لغوی و دامنه ی حقیقی حضانت، دوران زوجیتّ را نیز شامل می شود. نقش حضانتیِ مادر که در دو بعُد اجرایی و نظارتی محقق می شود، با عنایت به گستره ی وسیع اقتدار ولایی پدر و امکان سوء استفا ده ی وی از ضعف جسمی و عقلی طفل و یا انجام ندادن تکالیف ولایی و حضانتی توسط پدر، در تحقق سعادت و جلوگیری از ورود آسیب به طفل اهمیت ویژه ای دارد. در این راستا این پژوهش، ابتدا خصایص اصلی «ولایت قهری» و «حضانت» را از فقه امامیه و حقوق موضوعه استخراج و تبیین تطبیقی نموده و سپس راه کارهای حل تعارضات احتمالی در تصمیمات والدین برای طفل در دوران زوجیتّ و ادلهّ و طرق اثباتی پیش روی مادر و مراجع قضایی که در صورت مشاهده ی تصمیمات زیان بار و مفسده آمیز پدر برای طفل، قابل تمسّک هستند را مطرح کرده است.
ولایت قهری,حضانت,طفل,مصلحت,حق و تکلیف
https://www.jwss.ir/article_12163.html
https://www.jwss.ir/article_12163_c38fc89637119462bcb7fd957a69a7a6.pdf
شورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانواده
مطالعات راهبردی زنان
2008-2827
2538-404X
15
60
2013
08
23
گستره ی حق والدین بر تربیت کودک (مطالعه ی تطبیقی نظام حقوقی ایران با اسناد بین المللی)
195
238
FA
کبری
پورعبدالله
دکتری فقه و مبانی حقوق اسلامی
poorabdollah_k@yahoo.com
فروغ السادات
حسینی
کارشناس ارشد حقوق دانشگاه امام صادق (ع)
fsh1985@gmail.com
محمد مهدی
سیار
دانشجوی دکتری فلسفه دانشگاه تربیت مدرس
حق والدین بر تربیت کودک از حقوق به رسمیت شناخته شده در فقه امامیه، نظام حقوقی ایران و نیز اسناد حقوقی بین المللی است. گستره ی اعمال این حق نیز مانند بسیاری از حقوق انسانی مطلق نبوده و محدودیت هایی قانونی بر آن وارد می شود. در این پژوهش ابتدا «مبانی حق والدین بر تربیت کودک» از منظر فقه امامیه و سپس جایگاه آن در حقوق داخلی ایران و اسناد بین المللی بررسی خواهد شد؛ بعد از آن مهم ترین اقسام محدودیت های وارد بر حق والدین بر تربیت کودک از منظر فقه امامیه، نظام حقوقی ایران و نیز اسناد بین المللی بررسی شده است. این محدودیت ها در این تحقیق به دو دسته ی اصلی یعنی «محدودیت های ناشی از تزاحم با حقوق جسمانی کودک» و «محدودیت های ناشی از تزاحم با حقوق معنوی کودک» تقسیم شده است. بحث «تنبیه بدنی کودک» ذیل دسته ی اول و مباحثی چون «حق کودک بر حریم خصوصی» و «حق کودک بر داشتن آزادی بیان و عقیده» ذیل دسته ی دوم بررسی خواهند شد.
حق والدین,تربیت,کودک,حق بر تربیت
https://www.jwss.ir/article_12164.html
https://www.jwss.ir/article_12164_f79a568d52316247d902c81e397f7fc3.pdf
شورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانواده
مطالعات راهبردی زنان
2008-2827
2538-404X
15
60
2013
08
23
چکیده مقالات به عربی
242
247
FA
https://www.jwss.ir/article_12165.html
https://www.jwss.ir/article_12165_8f402efcb8ded2bc220b3bacaeec4b0f.pdf
شورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانواده
مطالعات راهبردی زنان
2008-2827
2538-404X
15
60
2013
08
23
چکیده مقالات به انگلیسی
4
9
FA
https://www.jwss.ir/article_12166.html
https://www.jwss.ir/article_12166_cae5c020e3005cc352621e93fcf91303.pdf