ORIGINAL_ARTICLE
صفحات آغازین
https://www.jwss.ir/article_45298_adcbfdea89dd0ddd36a45b94a1d7de7e.pdf
2010-05-22
3
5
ORIGINAL_ARTICLE
رسانه، جنسیت و مصرف گرایی (مطالعه ی رابطه ی استفاده از رسانه های جمعی با تمایلات مصرف گرایانه ی دختران و پسران جوان در شهر شیراز)
امروزه مصرف گرایی از موضوعات مهم پژوهش در جامعه شناسی و مطالعات فرهنگی است و بررسی آن به عنوان یک مسئله ی علمی و در حال گسترش در ایران حائز اهمیت است. بر این اساس این مطالعه به بررسی رابطه ی مصرف گرایی با رسانه های ارتباط جمعی پرداخته و با استفاده از نظریه و مدل ارتباطی اقناع به مطالعه ی نقش کانال های ارتباطی و جنسیت مخاطبین پیام در مصرف گرایی پرداخته است. روش استفاده شده به صورت پیمایشی و جمع آوری اطلاعات با ابزار پرسشنامه و نمونه ی مورد مطالعه 400 نفر از جوانان (29-18) ساکن در شهر شیراز بوده که با نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انجام شده است. نتایج پژوهش نشان می دهد بین میزان استفاده از رسانه های جمعی و مصرف گرایی بر حسب جنسیت رابطه وجود دارد و در این میان مردان به دلیل آنکه بیشتر از رسانه های ارتباط جمعی استفاده می کنند مصرف گراتر از زنان می باشند.
https://www.jwss.ir/article_45299_5a6ba0d233bd32542e408755490bbd51.pdf
2010-05-22
7
40
مصرف گرایی
رسانه های جمعی
جنسیت
ارتباطات اجتماعی
اقناع
مجید
موحد
mmovahed@rose.shirazu.ac.ir
1
عضو هیئت علمی (دانشیار) بخش جامعه شناسی شیراز
AUTHOR
محمدتقی
عباسی شوازی
2
دانشجوی دور ه ی دکتری جامعه شناسی دانشگاه شیراز
AUTHOR
ندا
مرحمتی
3
دانشجوی کارشناسی ارشد جامعه شناسی دانشگاه شیراز
AUTHOR
- احمدی، حبیب، 1382. روانشناسی اجتماعی. شیراز، دانشگاه شیراز.
1
-ذکایی، محمدسعید و زهرا پورغلام ارانحی. «خرده فرهنگ یا مصرف فرهنگی: پژوهشی در بین دختران دانش آموز شهر تهران»، مطالعات فرهنگی و ارتباطات، سال1، شماره 4، (1384).
2
-علی خواه، فردین. «پیامدهای سیاسی مصرف گرایی»، فصلنامه تحقیقات فرهنگی، سال 1، شماره ۱، (1386).
3
-فاضلی، محمد. «جامعهشناسی مصرف موسیقی»، مجله مطالعات فرهنگی و ارتباطات، سال 1، شماره ۴، (1384).
4
-لطیفی، فریبا و لیلا غفاری. «بررسی تفاوت جنسی در انگیزههای خرید الکترونیکی»، مطالعات زنان، بهار و تابستان 6(1)، (1387).
5
-مارکوزه، هربرت، 1368. انسان تک ساحتی، ترجمهی محسن مؤیدی، امیر کبیر.
6
- کریمی، یوسف، 1378. روانشناسی اجتماعی؛ نظریه ها مفاهیم و کاربردها. تهران، ارسباران.
7
- مقدس، علی اصغر. «منزلت مشاغل در جامعهی شهری: (مطالعهی موردی شهر شیراز)»، مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، مرکز نشر دانشگاه شیراز- دوره دهم، شماره2، (1374).
8
- میرزایی، حسین و سعیده امینی. «تحلیل محتوای پیامهای بازرگانی تلویزیونی با تأکید بر طبقهی اجتماعی و سبک زندگی». مطالعات فرهنگی و ارتباطات، سال2، شماره 6، (1385).
9
- Bocock, Robert, 1992. Consumption and Life styles”in:the social and cultural forms of modernity.(eds)by Thomson, Kenneth:Robert ,Bocock and Stuart,Hall.Polity press and open uneversity pob.
10
- Brinol, P. & R. E. Petty. “Individual Differences in Persuasion”, in D. Albarracin ; B. t. Johnson & M.P. Zannan(eds) The Handbook of Attitude change, Hillsdale, Nj: Erlbaum, (2005).
11
- Chaiken, S. & A.H. Eagly." Communication Modality as a Determinant of Persuation: The Role of Communicator Salience". Journal of Personality and Social Psychology, 45, (1983).
12
- Eagly, A. H. & S. Chaiken. The Psychology of Attitude Fort worth, Tx: Harcourt, Brace, Janovich, 1993.
13
- Lippa, R.E. Introduction To Social Psychology, Second Edition, Brooks/Cde Publishing Company, (1994).
14
- Petty, R.E. & Pablo Brinol. “Understanding Social Judgment: Multiple Systems and Processes", Psychological Inquiry, 17, (2006).
15
- Petty, R.E. & J.R. Periester, “Source Attributions And Persuasion: Perceived Honesty as A Determinant of Message Scrutiny”. Personality and Social Psychology Bulltien, 21(1995).
16
-Ball-Rokeach, S. J., 1985. The origins of individual media-system dependency: A sociological framework. Communication Research.
17
-Ball-Rokeach, S. J., & M. L. DeFleur, 1976. A dependency model of mass media effects. Communication Research, 3.
18
-Ball-Rokeach, S. J., & M., Rokeach, & J.W. Grube, 1984 .The great American values test: Influencing behavior and belief through television. New York: Free.
19
-Bocock , Robert, 1993. Consumption, Routledg Publication.
20
-Inglehart, R., 1990. Culture shift in advanced industrial societies, Princeton, NJ: Princeton University Press.
21
-Kuruvilla , Shelja J.; Nishank Joshi & Nidhi Shah " Do men and women really shop differently? An exploration of gender differences in mall shopping in India.International" Journal of Consumer Studies International Journal of Consumer Studies 33 , (2009).
22
-Markova, Ivan “Persuasion and Social Psychology”. DIOGENES, (2008).
23
-Moschis, G. P.,& R. L. Moore. "A longitudinal study of television advertising effects". Journal of Consumer Research, 9, (1982).
24
-Paek, Hye-Jin & Pan, Zhongdang, 2004. 'Spreading Global Consumerism: Effects of Mass Media and Advertising on Consumerist Values in China', Mass Communication and Society, 7: 4.
25
-Pan, Z., Chaffee, S., Chu, C., & Ju, Y.To see ourselves: Comparing traditional Chinese and American cultural values., Boulder, CO: West view, (1994).
26
-Wei, R.,& Z. Pan, " Mass media and consumerist values in the People’s Republic of China." International Journal of Public Opinion Research, 11, (1999).
27
-Wei. Ran & Zhongdang Pan, "Mass Media and Consumerist Values in the People's Republic of China". International Journal of Public Opinion Research Vol. 11 No.1, (1999).
28
ORIGINAL_ARTICLE
زنان، پاساژ و مصرف نشانه ها
در یک دهه ی اخیر، تغ ییرات ژرفی در سبک زندگی یا سیاست های زندگی روزمر ه در میان زنان ایرانی رخ داده که نه تنها در الگوی کالاهای مصرفی آنها، بلکه در مصرف نشانه ها، مکان ها، فضاها و زمان های خاص نیز متبلور است؛ به گونه ای که می توان از اقتصاد نشانه ها صحبت کرد. از این رو، مقاله ی حاضر به بررسی کیفی جهان زیست زنان در یکی از پاساژهای مجلل و بزرگ شیراز می پردازد. در این مطالعه، طیفی از نظریه های مرتبط با مصرف، جنسیت و هویت به کار رفته اند؛ روش شناسی این مطالعه از نوع کیفی بوده و از روش مردم نگاری برای اجرای عملیات تحقیق استفاده شد. روش های گردآوری اطلاعات عبارت اند از مشاهده ی مشارکتی و مصاحبه ی نیمه ساخت یافته با 31 نفر از زنان فروشنده خریدار. برای انتخاب مشارکت کنندگان از روش نمونه گیری هدفمند استفاده شد و داده های گردآوری شده از طریق روش تحلیل موضوعی یا تماتیک تحلیل شده اند. یافته های این پژوهش نشان داده اند که پاساژ صرفاً مکان مصرف کالاهای متعارف نیست، بلکه فضایی نشانه شناختی و نمادی شده برای مصرف نشانه ها، کیچ، مصرف تظاهری، پرسه زنی، هویت یابی، مقاومت و تمایز جنسیتی و دوستیابی است. از این منظر، مصرف کالاها در بسیاری موارد یکی از رفتارهای حاشیه ای و فرعی در فضای پاساژ است.
https://www.jwss.ir/article_45300_d9bd70b6f017f7c4f4634f94aa53ec53.pdf
2010-05-22
41
72
زنان
مصرف نشانه
مردم نگاری
تحلیل تماتیک
احمد
محمدپور
a_mohammadpur@yahoo.com
1
دکترای جامعه شناسی تغییرات اجتماعی و عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا همدان
AUTHOR
مریم
بهمنی
2
کارشناس ارشد مردم شناسی
AUTHOR
بودریار، ژان، 1374. وانمودهها، ترجمهی مانی حقیقی، در مانی حقیقی، سرگشتگی نشانهها: نمونههایی از نقد پسامدرن، تهران، نشرمرکز.
1
شویره، کریستین و اولیویه فونتن، 1385. واژگان بوردیو، ترجمهی مرتضی کتبی، تهران، نی.
2
محمدپور (نام مؤلف؟)و همکاران. «تحقیق فمینیستی: مبانی پارادایمی و مجادلههای انتقادی»، فصلنامهی علمی-پژوهشی پژوهش زنان، دورهی 7، شمارهی 2 (تابستان 1388).
3
محمدپور، احمد و مهدی رضایی. «مبانی پارادایمی روش مردمنگاری و نظریه زمینهای در پژوهش کیفی: اصول نظری و شیوههای عملی»، فصلنامهی پژوهش علومانسانی دانشگاه بوعلیسینای همدان، سال 6، شمارهی 18و17(1387).
4
محمدپور، احمد. «تحلیل دادههای کیفی: رویهها و مدلها»، فصلنامهی علمی-پژوهشی انجمن انسانشناسی ایران، زیر چاپ، (1388).
5
Ø Bakhtin, Mikhail,1984. Rabelais and His World, trans. Helene Iswolksky, Bioomington, Indiana University Press.
6
Ø Bourdieu, Pierre, 1998. Distinction: A Social Critique of the Judgment of Taste, trans. Richard Nice, HarvardUniversity Press.
7
Ø Baudrillard, Jean, 1998. The Consumer Society: Myths and Structures, London: Sage Publications Inc.
8
Ø Creswell, J. W, 1998. Qualitative Inquiry and Research Design: Choosing among Five Traditions, Thousand Oaks, CA: Sage.
9
Ø De Certeau, Michel, 1984. The Practice of Everyday Life, Berkeley, University of California Press.
10
Ø Gadiner, Michael, 2000. Critique of Everyday Life, London, Routledge.
11
Ø Glaser, Barney and Anselm Strauss,1967.Discovery of Grounded Theory, Transaction Publishers.
12
Ø Hebdige, Dick ,1981.Subculture: The Meaning of Style, London, Routledge. Jefferson, Tony and Stuart Hall, 1990. Resistance through Rituals: Youth Subcultures in Post-War Britain, London, Routledge.
13
Ø Storey, John, 2003. Cultural Studies and the Study of Popular Culture, University of Georgia Press.
14
Ø Muggleton, David, 2000. Inside Subculture: The Postmodern Meaning of Style, Berg Publishers.
15
Ø Strauss,A., & Corbin, J. ,1998. Basics of Qualitative Research: Techniques and Procedures for Developing Grounded Theory, Second Edition,. Thousand Oaks, CA: Sage.
16
ORIGINAL_ARTICLE
قشربندی اجتماعی و اصلاح بدن (جراحی زیبایی به مثابه نماد پایگاه اجتماعی)
مصرف مدار بودن هویت و بدن مدار بودن مصرف در جامعه ی نوین باعث شده است رفتارهایی چون انجام جراحی زیبایی به یکی از کنش های شایع تبدیل شود. در این پژوهش،تلاش شده است با پیوند موضوعاتی چون بدن، زیبایی، مصرف، سبک زندگی، طبقه و پایگاه، انجام جراحی زیبایی به عنوان یک رفتار مصرفی و اندام های جراحی شده به عنوان یکی از نمادها و نشانه های پایگاه بررسی شود. حجم 140 نفری نمونه ی تحقیق شامل افرادی است که بدون داشتن نقص یا مشکل پزشکی، در مقطع دو ماهه ی این بررسی اقدام به عمل جراحی زیبایی کرد هاند. ابزار گردآوری داد هها در این پیمایش پرسشنامه بوده است. یافته های این تحقیق نشان می دهد اکثریت افرادی که به جراحی زیبایی اقدام کرده اند زن، غیر متأهل، و متعلق به طبقات و پایگا ههای متوسط رو به پا یین و پا یین جامعه بوده ولی واجد سطح متوسط بالا و بالایی از مدیریت بدن هستند. بر اساس نظرات راهنما و نتایج این تحقیق می توان گفت: (1) انجام جراحی زیبایی به عنوان یک رفتار مصرفی منزلت بخش مختص به اقشار ممتاز جامعه نیست و در میان اقشار پایین تر جامعه نیز فراگیر شده است؛ (2) اکثریت یافتن اقشار پایین تر از متوسط در بین متقاضیان زیبایی کلینیکی می تواند بیانگر اهمیت اجتماعی زیبایی و تمایل این افراد جهت کسب موقعیت بالاتر و دستیابی به احترام بیشتر باشد؛ (3) رفتارهای معطوف به زیبایی و جذابیت بدنی به عنوان بخشی از یک سبک زندگی می تواند تمایزبخش اقشار مختلفی باشد که واجد تعلق طبقاتی و پایگاهی واحدی هستند.
https://www.jwss.ir/article_45301_fce6a1f8db234ff9cf62d5c39a549fb7.pdf
2010-05-22
73
98
جراحی زیبایی
قشربندی اجتماعی
مصرف
نماد پایگاه
مدیریت بدن
محمود
کیوان آرا
1
استادیار گروه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
AUTHOR
رسول
ربانی
2
دانشیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه اصفهان
AUTHOR
مهدی
ژیانپور
3
دانشجوی دکتری گروه علوم اجتماعی دانشگاه اصفهان
AUTHOR
- آزاد ارمکی، تقی و حسن، چاوشیان. «بدن به مثابه رسانه هویت»، مجلهی جامعهشناسی ایران، دورهی 4، شمارهی4، (1381).
1
- بوردیو، پی یر. «کنشهای ورزشی و کنشهای اجتماعی»، فصلنامهی ارغنون، ترجمهی محمدرضا فروزنده، شمارهی20، (1381).
2
- تامین، ملوین، 1385. جامعهشناسی قشربندی و نابرابریهای اجتماعی، ترجمهی عبدالحسین نیک گهر، تهران، توتیا.
3
- جنکینز، ریچارد، 1385. پی بر بوردیو، ترجمهی لیلا جوافشانی و حسن چاوشیان، چ اول، تهران، نی.
4
- چاوشیان، حسن، سبک زندگی و هویت اجتماعی: مصرف و انتخابهای ذوقی به عنوان تمایز و تشابه اجتـماعی در دوره مدرنیـته اخیر (پایاننامـه دکتـری جامـعهشناسی)، به راهنـمایی تقی آزادارمکی، (تهران، دانشکده علوم جتماعی، دانشگاه تهران، 1381).
5
- دواس، دی. ای، 1382. پیمایش در تحقیقات اجتماعی، ترجمهی هوشنگ نایبی، تهران، نی.
6
- رضائیراد، محمد. «ایدههائی دربارهی زیبایی: زیبایی کلینیکی»، اعتماد، (27/2/1386).
7
- زیمل، گئورگ. «زن و مد»، ترجمهی عباس کاظمی و عبدا... سالاروند، هم میهن، 7/4/1386.
8
- فاضلی، محمد، 1382. مصرف و سبک زندگی، قم، صبح صادق.
9
- فرانکفورد، چاوا و دیوید نچمیاس، 1381. روشهای پژوهش در علوم اجتماعی، ترجمهی فاضل لاریجانی و رضا فاضلی، تهران، سروش.
10
- قاسمی، وحید. «ضریب آلفای کرونباخ و ویژگیهای آن تأکید بر کاربرد آن در پژوهشهای اجتماعی»، مجلهی پژوهشی دانشگاه اصفهان (علوم انسانی)، جلد 19، شمارهی 2، (1384).
11
- کوزر، لیوئیس، 1380. زندگی و اندیشه بزرگان جامعه شناسی، ترجمهی محسن ثلاثی، تهران، علمی.
12
- گورویچ ، ژرژ، 1357. مطالعاتی درباره طبقات اجتماعی، ترجمهی باقر پرهام، تهران، شرکت سهامی کتابهای جیبی.
13
- لهسائی زاده، عبدالعلی، 1374. نابرابری و قشربندی اجتماعی، شیراز، دانشگاه شیراز.
14
- ملک، حسن، 1381. جامعهشناسی قشرها و نابرابریهای اجتماعی، تهران، دانشگاه پیام نور.
15
- وبلن، تورستین، 1383. نظریهی طبقهی مرفه، فرهنگ ارشاد، تهران، نی.
16
- Author unknown."Pots of promise – The Beauty Business", TheEconomists, London, (24 may 2003).
17
- Bocock, R., 1993. Consumption, London, Rutledge.
18
- Bourdieu, P.,1984. Distinction: A Social Critique of the Judgment of Taste, Translated by Richard Nice. Cambridge: HarvardUniversity Press.
19
- Dale, I., 2004, plastic Human: How technology is changing the relationship between body and self, BS Thesis, School of computing, university of Plymouth.
20
- Gerth, H. and C.W. Mills, 1958. From Max Weber: Essays in Sociology, New York: OxfordUniversity Press.
21
- Glassner, B. ,1995. The Sociology of Health Promotion: Critical Analysis of Consumption, Lifestyle and Risk, London: Rutledge.
22
- Gilman, S., 1999. Making the Body Beautiful: a Cultural History of Aesthetic Surgery, PrincetonNJ: Princeton, University Press.
23
- Shilling, C. 1993. The Body and Social Theory, London: Sage.
24
- Simmel, G. "Fashion", The American Journal of Sociology,(May 1957).
25
- Synnott, A. "Truth and goodness, mirrors and masks-part I: sociology of beauty and the face ", British Journal of sociology, 40(4) (1990).
26
- Synnott, A. " Truth and goodness, mirrors and masks-part II: a sociology beauty and the face ", British Journal of sociology , 41(1) (1990).
27
- Veblen, T., 1953. The Theory of the Leisure Class, New York, The New American Library.
28
- Webster, M. and J.E. Driskell. " Beauty as status", American Journal of sociology, 89 (1), (1983).
29
ORIGINAL_ARTICLE
زیبایی و پول: آرایش و جراحی
مفاهیم زیبایی و آرایش در جامعه ی معاصر پیوند تنگاتنگی با جنسیت پیدا کرده است. بر این اساس اغلب نظریه پردازان فمینیست بخشی از تلاش های نظری خود را معطوف به همین بحث کرده اند. در این مقاله با توجه به اهمیت این بحث، مفهوم زیبایی به صورتی مختصر کنکاش شده و سپس با استدلالی در خصوص اینکه به باور عموم مردم زیبایی را می توان با پول و تلاش فردی به دست آورد به بحث آرایش و جراحی زیبایی و تاریخچه ی این دو مقوله در جهان و ایران پرداخته شده است. در بحث ایران به نقش رسانه ها و مطبوعات در خصوص ورود فرهنگ زیبایی غربی به ایران صحبت شده است و سپس به آمار مصرف لوازم آرایشی و نیز اقدام به اعمال جراحی در جهان و ایران و روند رو به رشد آن اشاره شده است. در بخش نظریات، سه رویکرد در ارتباط با فرهنگ مصرف لوازم آرایشی مطرح شده اند سپس در ارتباط با جراحی زیبایی نظریات فمینیستی موافق و مخالف آورده شده اند. در نهایت نتیجه گیری از بحث ها ارائه شده است.
https://www.jwss.ir/article_45302_39538e53f0035455739616dfa2bd1413.pdf
2010-05-22
99
140
آرایش
زیبایی
جراحی زیبایی
ایران
جهان
فمینیسم
فرهنگ زیبایی
اسماعیل
بلالی
sd@gmail.com
1
عضو هیئت علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه بوعلی سینای همدان
AUTHOR
جواد
افشارکهن
j.afsharkohan@yahoo.com
2
عضو هیئت علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه بوعلی سینای همدان
AUTHOR
هنسن، جوزف، و ایولین رید، و ماری آلیس واترز، 1386. آرایش، مد و بهره کشی از زنان، ترجمهی افشنگ مقصودی، تهران، گل آذین.
1
کروس میر، کارولین، 1387. فمینیسم و زیبایی شناسی، ترجمهی افشنگ مقصودی، تهران، گل آذین.
2
Latham, Melanieh, 2005. The shape of things to come: Feminism, regulation and cosmetic surgery, Medical Law review, 16, Autumn.
3
Kumar, Samir, 2005. Exploratoryanalysis of global cosmetic industry: major players, technology and market trends, Technovation,25.
4
Davis, Kathy, 2003. “Surgical Passing : Or Why Michael Jackson’s Nose Makes us Uneasy”, Feminist Theory,n.4
5
Camron, Michael Amin, 2004. Importing “beauty culture” into Iran in the 1920s and 1930s : Mass Marketing individualism in the age of anti-imperialism sacrifice; comparative Studies of South Asia,Africa and Middle East, 24:1
6
Song, Julie, 2003. Saving Face: Asian American Women and the Politics of Cosmetic Surgery" Paper presented at the annual meeting of the American Sociological Association, Atlanta Hilton Hotel, Atlanta, GA, Aug 16, online at : http://www.allacademic.com/meta/p107479_index.html
7
Klepp, Inguan Grimstad, 2009. Does beuty come from within? Beuaty and well-being in Norwegian spas; Medische antropologie,21 (1).
8
Jones, M.R. & C.J, Heyes, 2009. “Cosmetic surgery in the age of gender” in Cressida J. Heyes & Meredith Jones (eds), Cosmetic Surgery: A Feminist Primer, Ashgate, England & USA.
9
Beall,Joe, 2002. “Globalization and Social Exclusion in Cities:Framing the Debate with Lessons from Africa and Asia”,LSE Development studies Institute,Working Paper No 02-27
10
ORIGINAL_ARTICLE
مدیریت بدن و ارتباط آن با عوامل اجتماعی (در بین دختران دانشگاه مازندران)
اهمیت یافتن بدن و متعاقب آن بازتابی شدن هویت بدنی افراد از پیامدهای اساسی جامعه ی مصرفی است که در آن افراد با تغییر ویژگی های ظاهری بدن خود مبادرت به ساخت بدن اجتماعی یعنی بدنی که از نظر وضعیت ظاهری، آرایشی و پوششی مقبول نظام اجتماعی است، می نمایند. در این تحقیق عوامل اجتماعی مؤثر در این پدیده بررسی شده است و با استفاده از روش پیمایشی از مجموع 6000 دانشجوی دختر دانشگاه مازندران بر مبنای فرمول کوکران 400 نمونه به روش خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شده است. دیدگاه های نظری فمینیسم سوسیال، نظریه ی فوکو، گیدنز و گافمن راهنمای آزمون فرضیات تحقیق می باشد، برای سنجش روایی و پایایی سؤالات از ضریب آلفای کرونباخ و اعتبار صوری استفاده شده است. یافته های تحقیق نشان می دهد عوامل مستقیم مؤثر در مدیریت بدن عبارت اند از: مصرف گرایی (0/56 =r)، فشار اجتماعی (0/61 =r) و مصرف رسانه ای (0/42 =r). این سه عامل 83 درصد تغییرات متغیر وابسته را تعیین می نمایند.
https://www.jwss.ir/article_45303_41661d7195bea5c500a0a3430db4f949.pdf
2010-05-22
141
170
جامعه شناسی بدن
مدیریت بدن
بدن اجتماعی
مصرف
دختران دانشجو
احمد
رضایی
1
استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه مازندران
AUTHOR
مینا
اینانلو
2
دانشجوی کارشناسی ارشد جامعه شناسی دانشگاه بوعلی سینا همدان
AUTHOR
محمد
فکری
3
دانشجوی کارشناسی ارشد جامعه شناسی پژوهشکده امام خمینی (ره) تهران
AUTHOR
× آزاد ارمکی، تقی و حسن چاوشیان. «بدن به مثابه رسانه هویت»، مجله جامعهشناسی ایران، ش4 (1381).
1
× اباذری، یوسف و نفیسه حمیدی، «جامعهشناسی بدن و پارهای مناقشات»، پژوهش زنان، دوره 6، ش4 (1387).
2
× احمدنیا، شیرین، «جامعه شناسی بدن و بدن زنان»، فصلنامه زنان، ش5 (1385).
3
× اخلاصی، ابراهیم، بررسی جامعه شناختی عوامل مؤثر بر مدیریت بدن در زنان، مطالعهی موردی زنان شهر شیراز، (پایاننامه کارشناسی ارشد جامعهشناسی)، به راهنمایی بهجت یزدخواستی، (شیراز، دانشگاه شیراز، 1386).
4
× اسمارت، بری، 1386. میشل فوکو، ترجمهی لیلا جوافشانی و حسن چاوشیان، تهران، اختران.
5
× بهزادیان نژاد، نسیبه، فرهنگ و زیبایی با تاکید بر جراحی پلاستیک، (پایاننامه کارشناسی ارشد جامعهشناسی)، به راهنمایی جلالالدین رفیعفر، (تهران، دانشگاه تهران، دانشکده علوم اجتماعی، 1384).
6
× ذکایی، محمدسعید، 1386. جامعهشناسی جوانان، تهران، آگاه.
7
× فاضلی، محمد، 1382. مصرف و سبک زندگی، قم، صبح صادق.
8
× فرجی، مهدی و نفیسه حمیدی، 1384. نگرش زنان نسبت به انواع پوشش های رایج، تهران، سازمان تبلیغات اسلامی.
9
× فوکو، میشل، 1383. اراده به دانستن، ترجمهی نیکو سرخوش و افشین جهاندیده، تهران، نی.
10
× کسل، فیلیپ، 1383. چکیده آثار آنتونی گیدنز، ترجمهی حسن چاوشیان، تهران، ققنوس.
11
× کیویستیو، پیتر، 1385. اندیشههای بنیادی در جامعه شناسی، ترجمهی منوچهر صبوری، تهران، نی.
12
× گافمن، اروینگ، 1386. داغ ننگ: چارهاندیشی برای هویت ضایع شده، ترجمهی مسعود کیانپور؛ تهران، مرکز.
13
× گرت، استفانی، 1380. جامعهشناسی جنسیت، ترجمهی کتایون بقایی، تهران، دیگر.
14
گلچینفر، شادی، «سرنخ گمشدهی تبلیغات»، نشریه مدیریت صنعتی، ش164 (1384).
15
× گیبینز، جانآر و بو ریمر، 1381. سیاست پستمدرنیته، ترجمهی منصور انصاری، تهران، گامنو.
16
× گیدنز، آنتونی، 1378. تجدد و تشخص: جامعه و هویت شخصی در عصر جدید، ترجمهی ناصر موفقیان، تهران، نی.
17
× لطف آبادی، حسین، 1378. روانشناسی رشد 2 نوجوانی، جوانی، بزرگسالی، تهران، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت).
18
× لوپز، خوزه و جان اسکات، 1385. ساخت نظریه اجتماعی، ترجمهی حسین قاضیان، تهران، نی.
19
Ø Adelman, Miriam, “The Beautiful and the Object” Gender، Identity and Constructions of the Body in Contemporary Brazilian Culthure, London Journal of Sociology, vol 185, No 6, (2008).
20
Ø Blak & Sharma U, “Men are real women are made up Beauty Therapy and the Construction Of feminist”, The Editorial Board of Sochologycal Review, London Journal of Sociology, vol 78, No 5 (2001).
21
Ø Featherstone,M, “Consumer Culture and Postmodernism”, London Journal of Sociology, vol 85, No 9 (1991).
22
Ø Krik, David, “The Social Construction of the Body in physica Education” , London Journal of Sociology, vol 61, No 8 (2002).
23
Ø Shilling, Chirs, 1993. Body and Social Theory, London: Sage Publication.
24
Synnot, Anthony, “Truth and Goodness, Mirrors and Masks,Part: Sociology of Beauty and Face” , British Journal of Sociology, vol 40. No 4 (1990).
25
Ø Toni C Antonucci, 2004. The Dove Roport Challenging Beauty”،New York :Edelman Publication.
26
Ø Webster M & J.Driskell “Beauty as Status” American Journal of Sociology, vol 89, No 1 (1983).
27
ORIGINAL_ARTICLE
زن و هنر
هنر در عا مترین تعریف خود، ظهور و تجلی استعدادهای فطری و زیبایی طلب انسان در قالب آثار هنری است؛ مفاهیمی که به تمامی، ذاتیِ انسان محسوب می شوند. حال آیا می توان هنر را، که با مفاهیمی چنین هویت می یابد، با جنسیت، که یک عَرض محسوب می شود، مرتبط دانست؟ آیا می توان جنسیت را عاملی در ایجاد تمایز میان مفهوم و مصادیق هنر برشمرد؟ و یا می توان با استناد به جنسیت، به تمایز میان هنرها قائل شد و هنر را به هنر مردان و هنر زنان تقسیم کرد؟ آیا شرایط فرهنگی، مواضع ایدئولوژیک و جایگاه اجتماعی در مفهوم هنر و نسبت آن با جنسیت (به ویژه زن) تأثیرگذار است؟ آیا قوانین و حدود فقهی در قلمرو هنر، جنسیت را عاملی تعیین کننده در صدور احکام متفاوت نسبت به زن و مرد می داند؟ این مقاله با تبیین مفهوم هنر و ماهیت آن در ساحت فلسفه ی هنر و نیز تعالیم اسلامی سعی دارد، مفاهیم مرتبط با نسبت زن و هنر را مورد بحث و تأمل قرار دهد و جوابی برای سؤالات فوق بیابد.
https://www.jwss.ir/article_45304_5e0da94a763b85e03a37059308ced4e3.pdf
2010-05-22
171
196
جنسیت
زن
فمینیسم
مبانی نظری هنر
حسن
بلخاری
1
دکتری فلسفه هنر عضو هیئت علمی پژوهشکده هنر فرهنگستان هنر
AUTHOR
سوآمی، آنانداکومارا، 1384. استحاله هنر در طبیعت، ترجمه صالح طباطبایی، تهران، فرهنگستان هنر.
1
پتروپولوس، جان.سی.بی، 1382. «آراء هومر و هزیود و گورگیاس در باب اصول نظری و عملی هنر»، خیال: فصلنامه پژوهشی فرهنگستان هنر، ترجمه منصور ابراهیمی، ش 7، تهران، فرهنگستان هنر.
2
هومر، 1377. ادیسه، سرود هشتم، ترجمه جلالالدین کزازی، تهران، مرکز.
3
افلاطون،1383. جمهور، کتاب دهم، ترجمه فؤاد روحانی، تهران، علمی و فرهنگی.
4
افلاطون،1380. دوره کامل آثار افلاطون، ترجمه محمدحسن لطفی، تهران، خوارزمی، ج 4.
5
کاپلستون، فردریک، 1358. تاریخ فلسفه: یونان و روم، ترجمه سیدجلالالدین مجتبوی، تهران، علمی و فرهنگی و سروش، ج 1.
6
فلوطین، 1366. دوره آثار فلوطین، ترجمه محمدحسن لطفی، تهران، خوارزمی، ج 1.
7
اتینگهاوزن، ریچارد، و دیگران، 1374. تاریخچه زیباییشناسی و نقد هنر، ترجمه یعقوب آژند، تهران، مولی.
8
شپرد، آن، 1375. مبانی فلسفه هنر، ترجمه علی رامین، تهران، علمی و فرهنگی.
9
پین، مایکل، و بارت. فوکو، 1379. آلتوسر، ترجمه پیام یزدانجو، تهران، مرکز.
10
نوئل، کارول، 1386. درآمدی بر فلسفه هنر، ترجمه صالح طباطبایی، تهران، فرهنگستان هنر.
11
نهجالبلاغه، 1379. ترجمه محمد دشتی، قم، مشرقین.
12
مولوی، جلالالدین محمد بن محمد بن الحسین، 1371. مثنوی معنوی، به کوشش رینولد نیکلسون، تهران، بهزاد.
13
بورکهارت، تیتوس، 1376. هنر مقدس: اصول و روشها، ترجمه جلال ستاری، تهران، سروش.
14
بلخاری، حسن، 1388. مبانی عرفانی هنر و معماری اسلامی، تهران، سورهمهر.
15
حافظ شیرازی، شمسالدین محمد، 1383. دیوان، از روی نسخه محمد قزوینی و قاسم غنی، تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
16
غزالی، ابوحامد محمد، 1352. احیاء علومالدین، ربع مهلکات، مؤیدالدین محمد خوارزمی، به کوشش حسین خدیوجم ، تهران، بنیاد فرهنگ ایران.
17
اخوانالصفا، 1426. رسائل، بیروت، مؤسسه اعلمی للمطبوعات.
18
سهروردی، شیخ شهابالدین یحیی، 1384. حکمةالاشراق، ترجمه سیدجعفر سجادی، تهران، دانشگاه تهران.
19
حکمت، نصرالله، 1384. حکمت و هنر در عرفان ابنعربی، تهران، فرهنگستان هنر.
20
ناکلین، لیندا، «زن، هنر و قدرت»، جنس دوم، ترجمه فیروزه مهاجر، ش 5.
21
هیوارد، سوزان، 1381. مفاهیم کلیدی در مطالعات سینمایی، ترجمه فتاح محمدی، تهران، هزاره سوم.
22
لوسی اسمیت، ادوارد، 1382. مفاهیم و رویکردها در آخرین جنبشهای هنری قرن بیستم، ترجمه علیرضا سمیعآذر، تهران، مؤسسه فرهنگی پژوهشی چاپ و نشر نظر.
23
ادواردز، بتی، 1377. طراحی با سمت راست مغز، ترجمه عربعلی شروه، تهران، عفاف، چاپ دوم.
24
مورن، ادگار ، 1376. انسانشناسی شناخت، ترجمه علی اسدی، تهران، سروش.
25
دیویدسن، نیکلاس، 1377. تازههای اندیشه: نگاهی به فمینیسم، ترجمه مؤسسه فرهنگی طه، قم، معاونت امور اساتید و دروس معارف اسلامی.
26
Ø Nochlin, Linda ,(1971), "Why Have There Been No Great Women Artists?", ARTnews, January.
27
Ø ____________ ,1988, Women, Art and Power and Other Essays, Westview Press.
28
Ø ____________ ,2009, Syle and Civilization.
29
Ø ____________ ,2007, Courbet.
30
Ø ____________ ,2006, Bathers, Bodies, Beauty
31
Ø ____________,1997, Women in the 19th century.
32
Ø ____________ ,1999, Representing Woman.
33
Ø Craice, Edward1998, “feminist Aesthetics”, Rutledge Encyclopedia of Philosophy, General Editor: Edward Craic.
34
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل تطبیقی تأثیر مهاجرت در سطح دینداری و اولویت های ارزشی دختران و پسران
این پژوهش با هدف تحلیل تطبیقی اثر مهاجرت در سطح دینداری و اولویت های ارزشی دختران و پسران انجام شده است. جمعیت آماری مورد پژوهش، دانش آموزان دختر و پسر دوره ی متوسطه ی شاهی نشهر و خمینی شهر،در سال تحصیلی 1387 می باشند. روش تحقیق نیز از نوع توصیفی، علّی- مقایسه ای است. نتایج به دست آمده نشان داد که میانگی نهای ابعاد دینداری، سطح دینداری و اولویت های ارزشی در بین دو گروه دختر و پسر مهاجر (دانش آموزان شاهین شهر) و دختر و پسر بومی (دانش آموزان خمینی شهر) متفاوت و معنادار است. لذا به نظر می رسد مهاجرت به عنوان یکی از عوامل مؤثر در سطح و وضعیت دینداری بوده است.
https://www.jwss.ir/article_45305_0fc089b1501a7fa2d8d9ed954a6efa43.pdf
2010-05-22
197
222
وضعیت دینداری
مهاجرت
ابعاد دینداری
سلسله مراتب ارزشی
وحید
قاسمی
v.ghasemi@lti.ui.ac.ir
1
عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان
AUTHOR
مهری
قربانیان
2
کارشناس ارشد جامعه شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان
AUTHOR
× ادیبی سده، مهدی، 1379. جامعهشناسی جنگ و نیروهای نظامی، تهران، سمت.
1
× احمدی، 1369. روانشناسی نوجوانان و جوانان، مشعل با همکاری نشر رودکی.
2
× امین صارمی، نوذر. «جنگ، مهاجرت تحمیلی و سامان فرهنگی»، نامه پژوهش، نمایه (1387).
3
× اینگلهارت، رونالد، 1373. تحول فرهنگی در جامعه پیشرفته صنعتی، ترجمهی مریم وتر، تهران، کویر.
4
× ایوانز و دیگران، دیوید.«بررسی مجدد رابطه دین و جرم»،ترجمهی علی سلیمی، حوزه و دانشگاه، ش23، (1380).
5
× تاپیا، کلود، 1379. «درآمدی بر روان شناسی اجتماعی»، مجموعه ضرورتهای جامعهشناسی روانی، ترجمهی مرتضی کتبی، تهران، نی.
6
× تقوی، نعمت الله، 1371. مهاجرتهای روستا ـ شهری، تبریز، ستوده.
7
× توسلی، غلامعباس، 1380. جامعهشناسی دین، تهران، سخن.
8
× داویدیان، سدیک. «برخورد ارزشها و حفظ هویت فرهنگی» ، مجموعه مقالات نخستین همایش بررسی و شناخت مسائل ایرانیان مقیم خارج از کشور، گفتمان ایرانیان، مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران، (1379).
9
× رابرتسون، یان، 1372. درآمدی بر جامعه با تأکید بر نظریههای کارکردگرایی ستیز و کنش متقابل نمادی ، ترجمهی حسین بهروان، مشهد، آستان قدس رضوی .
10
× زنجانی، حبیب الله، 1380. مهاجــرت، تهران، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت).
11
× شریعتمداری، علی، 1374. «جامعه و تعلیم و تربیت»، تهران، امیرکبیر.
12
× صانعی، پرویز، 1372. «جامعهشناسی ارزشها»، تهران، کتابخانه گنج دانش.
13
× طالبان، محمدرضا، 1380. «دینداری و بزهکاری در میان جوانان دانشآموز»، تهران، مؤسسه پژوهشی فرهنگ، هنر و ارتباطات.
14
× عزمیان، عبدالمجید، 1385. «بررسی و شناخت شهر شاهینشهر»، اصفهان، مرکز تحقیقات معلمان شاهین شهر.
15
× غیاثوند، احمد، 1380. «بررسی فرآیند جامعهپذیری دینـی جوانـان ( دانشگاه تهران )»، (پایان نامه کارشناسی ارشد جامعه شناسی)، (تهران، دانشگاه تهران، دانشکده ادبیات و علوم انسانی). نام استاد راهنما(پیدا نشد)
16
× کوزر، لوئیس، برنارد روزنبرگی، 1378. نظریههای بنیادی جامعهشناسی، ترجمهی فرهنگ ارشاد، تهران، نی.
17
× کیوی، کامپنهود و ریمون لوک وان، 1379. روش تحقیق در علوم اجتماعی (نظری و عملی)، ترجمهی عبدالحسین نیک گهر، تهران، توتیا.
18
× مولا، علیرضا. «تأثیر مهاجرت بر خانوادههای ایرانی در سوئد»، گزیده مجموعه مقالات نخستین همایش گفتمان ایرانیان، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، اداره کل امور فرهنگی ایرانیان خارج از کشور، (تهران، 1379).
19
× لهسائی زاده، ع، 1368. نظریات مهاجرت، شیراز، نوید.
20
× محسنی، رضاعلی. «مهاجرت، جرایم و آسیبهای اجتماعی»، امنیت، ش 18 – 17، (آذر و دی 1379).
21
× نیک پی، امیر. «نگاهی به برخی تحولات دینی در ایران معاصر»، نامه انجمن جامعه شناسی ایران، ش3، (1380).
22
Ø Human Migration, 2003/08/17, http://en.wikipedia.org/wiki/Human_migrati.
23
Ø Migration – MSN Encarta, 2008 . http://encarta.msn.com/thesaurus_561580488/migration.html.
24
Ø Paul Connelly ,2002. “The Persistence of Religion” , http://www.darc.org/connelly/religion3.html.
25
Ø Immigration, 2008. http://en.wikipedia.org/wiki/Immigration.
26
Ø undp,2004. “New Wave Of Immigration Requires Support For Multiculturalism ,Not enforced Assimilation”, http://www.undp.org.al/index.php?page=MC/read_pr&id=112
27
Ø George E. Tsekouras. “Modeling the Cross-Cultural Adaptation Process Of Immigrants Using Categorical Data Clustering” . University of the Aegean Department of Cultural Teachnology and Communication Faonos & Harilaou Trikoupi str, GR – 81100 . Mytilene, Greece, (2005).
28
Ø Boekestijin . Gees. “Intercultural migration and the development of personal identity:The dilemma between identity maintenance and cultural adaptation international journal of intercultural relations” .12. (1988).
29
Ø Jean s. Phinny,Gabriel Horenczyk, karmela liebkind & Paul Vedder, “Ethnic Identity mmigration and Well – Being : An Interactional Perspective”, Journal of Social ssues, vol 57, No 3 (2001).
30
Ø Bernardo m. Ferdman and Gabriel Horenczyk. “Cultural Identity and Immigration : Reconstructing the Group during Cultural Transition”, The Hebrew university Magnes Press, Jerusalem, (2000).
31
Ø Thomas Kontuly, Ken R. Smith & Tim B. Heaton, “Culture as a determinant of reasons for migration”, The Social Science Journal , Vol 32 , Issue 2 (1995).
32
Ø Begg, David General Secretary , “Irish Congress of Trade Unions Immigration” , Integration and Cultural Identity www. Translocations . Issue 1, vol 2 (Summer 2007).
33
ORIGINAL_ARTICLE
چکیده مقالات به عربی
https://www.jwss.ir/article_45306_9e14b27ba4077203ade6a89af304964e.pdf
2010-05-22
226
230
ORIGINAL_ARTICLE
چکیده مقالات به انگلیسی
https://www.jwss.ir/article_45307_78d6d4d4f21018cf82639771e2f37d68.pdf
2010-05-22
4
10