%0 Journal Article %T بازنمایی حجاب زن مسلمان در رسانه های غربی (جنبه های حقوقی و سیاسی) %J مطالعات راهبردی زنان %I شورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانواده %Z 2008-2827 %A صفاوردی, سوسن %D 2010 %\ 08/23/2010 %V 12 %N 48 %P 295-340 %! بازنمایی حجاب زن مسلمان در رسانه های غربی (جنبه های حقوقی و سیاسی) %K بازنمایی %K رسانه های غرب %K حجاب زن مسلمان %K تحلیل محتوا %K حقوق زن %K نماد سیاسی %R %X مقاله ی حاضر حاصل یافته های پژوهشی است که به منظور بررسی بازنمایی رسانه های غربی از حجاب زن مسلمان از جنبه ی حقوقی و سیاسی انجام شده است. مسئله ی مهم در بازنمایی واقعیت توسط رسانه ها این است که یک رسانه هیچ گاه ابزار خنثی و یک میانجی بی طرف در ارائه ی تصویر به حساب نمی آید. رسانه متکی به زبان و معناست و زبان و معنا نیز در چارچوب گفتمان همواره متکی بر قدرت است. لذا بازنمایی حوادث توسط رسانه ها، بدون در نظر گرفتن جنبه ی اخلاقی آن سوگیری ایدئولوژیک دارد و در راستای تضعیف یا تثبیت قدرت و گفتمان ویژه ای گام برمی دارد. یافته ها نشان می دهد در کلیشه سازی رسانه ای غرب نسبت به حجاب شخصیت زن مسلمان محجبه به عنوان نماد ضد حقوق زن و سیاسی منفی جلوه داده می شود. %U https://www.jwss.ir/article_45317_4a1554405655a6c03c31f19a8a1b897c.pdf