%0 Journal Article %T مراسم پیش‌کاری؛ نمود مصرف نمایشی مناسک ازدواج %J مطالعات راهبردی زنان %I شورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانواده %Z 2008-2827 %A مسعودی, حمید %A نوغانی دخت بهمنی, محسن %A بهروان, حسین %D 2018 %\ 05/22/2018 %V 20 %N 79 %P 87-114 %! مراسم پیش‌کاری؛ نمود مصرف نمایشی مناسک ازدواج %K عروسی پیش‌کاری %K عروسی فرمالیته %K مناسک مصرفی %K مصرف نمایشی %R 10.22095/JWSS.2018.81511 %X مناسک ازدواج با رویکردی فرهنگی امروزه به سمت مناسک اقتصادی رفته است و روز‌به‌روز گسترده‌تر و پیچیده‌تر می‌شود. هدف از اجرای این پژوهش تحلیل اجتماعی مراسم نوظهور در مناسک ازدواج یعنی مراسم پیش‌کاری است. روش اجرا، تحلیل محتوای کیفی پیام‌های منتشرشده در صفحات اینترنتی معرفی این مراسم است. در این پیام‌ها مخاطبین که اغلب دختران در شرف ازدواج هستند، به بررسی ابعاد مختلف این پدیده پرداخته‌اند. یافته‌ها نشان می‌دهد که بیشترین پیام‌ها بر محورهایی همچون پیشنهاد برگزاری مراسم، چالش‌های برگزاری مراسم پیش‌کاری، حسرت از عدم برگزاری، کاهش چالش‌های مراسم اصلی ازدواج و همچنین افزایش کیفیت مصرف نمایشی مراسم عروسی می‌باشد. با بررسی این پیام‌ها این نتیجه عاید می‌شود که، مراسم پیش‌کاری، نشانه‌ای نوپدید از مصرفی‌شدن مناسک ازدواج در جامعه امروز دارد و این خود گواهی بر گسترده‌شدن مناسک ازدواج نسبت به نسل‌های گذشته دارد. در مناسک عروسی گروهی موافق یا مخالف مراسم پیش‌کاری هستند، از بین افراد موافق برخی با انگیزه برنامه‌ریزی و برخی با انگیزه کاهش نگرانی به اجرای آن می‌پردازند و به محتوا و شیوه‌ی اجرای آن اهمیت داده و یا یک عروسی خوب را انتظار دارند و یا اینکه به دنبال یک نمایش مناسب هستند. در مجموع، رویکرد مصرف نمایشی یا برنامه‌ریزی منطقی مؤید مراسم پیش‌کاری است. %U https://www.jwss.ir/article_120072_2b4b44cbaf9586b4b8f79464b2df0452.pdf