per
شورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانواده
مطالعات راهبردی زنان
2008-2827
2538-404X
2017-02-19
19
74
7
28
10.22095/JWSS.2017.49906
120022
Original Article
امکانسنجی شمول نفقه بر هزینههای درمانی و بهداشتی زن با تاکید بر ماده 1107 قانون مدنی
The possibility of including the maintenance of the expenses of the wife's treatment and health care
احمد مرتاضی
a.mortazi@tabrizu.ac.ir
1
حسین حاجی حسینی
h.hosiny64@gmail.com
2
استادیار دانشگاه تبریز
دانشگاه خوارزمی تهران
قانون مدنی مصوب 1314 در ماده 1107 موارد نفقه را در موارد منصوص شرعی منحصر می دانست و نسبت به نیازهای دیگر زن از جمله هزینه های درمانی و بهداشتی او بیانی نداشت. اما با اصلاح آن در سال 1381 موارد نفقه در این ماده بصورت تمثیلی بیان شد و هزینه های درمانی و بهداشتی را نیز در خود گنجاند. در این ماده از کلمه «متعارف» استفاده شده که نسبت به تمام موارد نفقه صدق می کند اما در مورد اینکه این کلمه قید «هزینه ها» است یا قید «بیماری ها» اختلاف نظر وجود دارد که بررسی آن ثمره مهمی را در حیطه وظایف شوهر نسبت به زن در پی دارد. پژوهش حاضر با تکیه بر روش توصیفی-تحلیلی و با استناد به منابع کتابخانهای، از یک سو، پس از بررسی نظریات مطروحه در شمول و عدم شمول نفقه بر این هزینه ها، به شمول نفقه بر آنها رسیده است و از سوی دیگر در مورد تعلق قید «متعارف» به هزینه ها یا بیماری ها، به دلیل حاکمیت عرف، جریان سیره مستمره عقلا و همچنین وجود قراین مختلف و متعدد در کلام فقها، نتیجه می گیرد که کلمه «متعارف» قید «هزینه ها» است نه «بیماری ها». بنابراین در تمام بیماری هایی که هزینه آن متعارف باشد شوهر ملزم به پرداخت هزینه های درمانی و بهداشتی زن است.
Article 1107 of the Civil Code (for the year 1314) limits the validity of the wife's maintenance in the legal resources and does not take care of the other needs of the woman, including the expenses of treating the wife and her health care. However, with the amendment of the article in 1381, the cases of woman's alimony, was said and included the said expenses as well. It is understood from the word "usual", which includes all cases of woman's alimony, but is it intended that the word "usual" is for expenses or diseases? In which there is a difference that has significant implications for the husband's costs towards his wife. This study, based on the descriptive-analytical approach and based on the written sources and after the research on the opinions presented, on the one hand, the right view is to include the expenditure on the expenditure and, on the other hand, that the word "usual" is for the expenses not for the diseases. Therefore, in each disease the expenses were regular, the husband paid.
https://www.jwss.ir/article_120022_16b0717f670410008f3a9e35b80715af.pdf
هزینه های درمانی و بهداشتی
بیماری متعارف
بیماری صعب العلاج
نفقه زوجه
: The expenses of treating the wife
the usual diseases
Incurable diseases
wife's alimony
per
شورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانواده
مطالعات راهبردی زنان
2008-2827
2538-404X
2017-02-19
19
74
29
49
10.22095/jwss.2017.120038
120038
Original Article
شیوههای مقابله با جنگ روانی در سیرهی حضرت زهرا (س)
Psychological warfare, Technique, Zahra majesty’s, Political method
حسین خاکپور
dr.khakpour@theo.usb.ac.ir
1
ولی الله حسومی
dr.hasoomi@theo.usb.ac.ir
2
محبوبه خزاعی
khazaee931@gmail.com
3
گروه علوم قرآن و حدیث،الهیات و معارف سلامی،دانشده الهیات ،دانشگاه سیستان و بلوچستان،زاهدان،ایران
گروه علوم قرآن و حدیث،دانشکه الهیات،دانشگاه سیستان و بلوچستان،زاهدان،ایران
گروه علوم قرآن و حدیث،دانشکده الهیات و معارف اسلامی،دانشگاه سیستان و بلوچستان،زاهدان،ایران
زمینه: یکی از روشهای تسلط بر افکار و اندیشه مردم ، جنگ روانی می باشد که تأثیرآن به مراتب از جنگ های نظامی بیشتر است و از کارآمدترین و پویاترین نوع نبرد به شمار می رود که در طول تاریخ همواره در جبهه کفر، شرک و نفاق برای خاموش کردن نور هدایت الهی و رهبری مردم به سوی گمراهی و ضلالت استفاده می شده است .خصوصا در تاریخ اسلام، پس از رحلت پیامبر هجمه های روانی و تبلیغاتی بسیاری در جامعه مدینه شکل گرفت و رهبران جبهه مخالف با به کار گیری این شیوه از جنگ به صورت وسیع و پیچیده استفاده کردند و در مقابل حضرت زهرا (س) مبتکر بهترین تکنیک ها ضد جنگ روانی عصر خود بودند که با در نظر گرفتن دو بعد منطق و احساس از ابزارهای گوناگون برای روشن کردن اذهان وایجاد بصیرت مردم بهره بردند. هدف: تحقیق پیش رو بازشناسی استراتژی جنگ روانی حضرت زهرا (س) به عنوان آغازگر دفاع از ولایت در مواجهه با جنگ نرم مخالفان حریم ولایت است که به روش توصیفی- تحلیلی با رویکرد روائی- تاریخی عملکردهای سیاسی حضرت زهرا (س) در برخورد با معاندان را بررسی می کند. نتیجه: این که حضرت شیوه های ضد جنگ مثل روشنگری، افشاگری، تحریک عواطف، تشجیع و.......را کار گرفتند و لحظه ای در دفاع از امامت فرو نگذاشتند.تحلیل سیره حضرت در برخورد با جنگ روانی و تبلیغاتی معاندان می تواند الگویی عملی جهت استفاده و به کارگیری در عصر حاضر باشد.
It is considered to be the most efficient and dynamic type of battle that has always been used on the fronts of disbelief, polytheism and hypocrisy to turn off the light of divine guidance and lead people to misunderstandings.One of the methods of mastering people's thoughts and thoughts is a psychological warfare that is far more influential than military wars and the most effective and from the most efficient and the rulers tried to change the intellectual lines of the people according to their will.After death of the Prophet, there were many psychological and propaganda pressures in Medina and leaders of the opposing front used the way of war in the vast and complex and against of Zahra majesty’s, she was the inventor of the best anti-war techniques of her time.With regard to the two dimensions of logic and emotion used various tools to enlighten the minds and create insights from people.This article has been triedto recognize the strategy of psychological warfare of Zahra majesty’s as the starter of defensing province in front of opposition’s soft war against province through descriptive - analytic method and with a narrative-historical approach.This result has been obtained that she used the anti-war methods like illustration, revelation, provoke emotions, animate and … at the same time and with defense techniques applied and Shiite’s stimulation of sentiment never stopped.Analyzing the method of Zahra majesty’s in front of the psychological war fare can be used as a functional model in present age.
https://www.jwss.ir/article_120038_424b11faefffbefb391be66c12c398ac.pdf
کلید واژه : جنگ روانی
تکنیک
استراتژی
حضرت زهرا(س)
سیره سیاسی
Psychological warfare
Technique
Zahra majesty’s
Political method
per
شورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانواده
مطالعات راهبردی زنان
2008-2827
2538-404X
2017-02-19
19
74
51
66
10.22095/JWSS.2017.49910
120019
Original Article
حدود آزادی فعالیت زن از دیدگاه وهابیت
The Area of Woman’s Freedom from Wahhabism Perspective
محمدعلی میرعلی
alimir124@gmail.com
1
اعظم رضائی
azamrezaei110@gmail.com
2
عضو هیئت علمی
دانشجوی دکتری
در نظام حقوقی اسلام به دلایل خاصی از جمله ویژگیهای فیزیکی، اخلاقی و رفتاری که از سوی خداوند در وجود زن به ودیعت نهاده شده، حقوق ویژهای برای وی تعریف شده است. اما در عین حال اختلافات مزبور مانع تشریع پارهای حقوق مشترک میان زن و مرد از آن جهت که هر دو انساناند نشده است. اختلافات موجود سبب شده تا برخی از گروههای افراطی بر اساس مبانی فکری و روش شناسی خاص خود از جمله تقدیم نقل بر عقل، حجیت قول صحابه و... ماهیت زن را در حد یک شیئ واره تنزل داده و نگرشهای حداقلی همراه با افراط و تفریط را نسبت به حقوق زن اعمال کنند. وهابیت یکی از فرقههای ساختگی در تاریخ معاصر جهان اسلام است که حقوق فردی، اجتماعی و سیاسی زن در چارچوب وحی را در موارد بسیاری نادیده انگاشته و او را از حقوق طبیعی و الهی خود محروم داشتهاند. نوشتار حاضر بدنبال آن است تا با روش اسنادی و تحلیلی پارهای از تبعیضات حقوقی وهابیت علیه زنان را بررسی نماید.
Man and woman as human have similar duties and rights but based on the physical, moral and behavioral differences between man and woman, created by God, distinctive duties and rights have been introduced for woman. These distinctive duties and rights for woman has caused some extremist views about woman presented by some extremist groups who have very extremist theology, methodology and intellectual foundations. These extremist groups having a minimalistic attitude together with going to extremes, go beyond the frames of true religion and make a lot of limits for women. Wahhabism as one these extremist artificial Islamic groups in contemporary history, by prioritizing Naql (Narrations and Hadith) to Aql (reason) and preferring the authoritativeness of the prophet’s companions sayings (Hujjiyyat-e Qawl-e Sahaba) have decreased the nature of woman as an object so that they deny many individual, social and political rights of woman although these rights exist and have been recognized by true Islamic Sharia and revelation. In other words, they deprive woman of her natural and divine rights and bar her from different activities in different areas. The present paper by benefiting from an analytic and attributive method tries to explain the area of social and political freedom of women’s activities from Wahhabism perspective.
https://www.jwss.ir/article_120019_56205e20d27b944f2160f28938a6902c.pdf
واژگان کلیدی: آزادی زن
وهابیت
انتخابات
مشارکت سیاسی
Woman
the Nature of Woman
Freedom of Woman
Wahhabism
elections
Political Participation
per
شورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانواده
مطالعات راهبردی زنان
2008-2827
2538-404X
2017-02-19
19
74
67
92
10.22095/JWSS.2017.49928
120020
Original Article
مدیریت تعارض های زناشویی با رویکرد حل مسئله از منظر مشاوره خانواده و اسلام
Managing marital conflict Approach to problem solving from the perspective of family counseling and Islam
مریم فاتحی زاده
fatehizade@gmail.com
1
نجمه بارباز اصفهانی
barbaz62@yahoo.com
2
اعظم پرچم
azamparcham@yahoo.com
3
عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان
دانشگاه اصفهان
دانشگاه اصفهان
با توجه به پیامدهای ویرانگر اختلافات زناشویی از جمله تاثیرات روانی و جسمانی در زوجین،گوشهگیری و ضعف کفایت اجتماعی،مشکل در پیشرفت تحصیلی و...در فرزندان و تاثیرات منفی بر تعالی جامعه لزوم بررسی ارائه راهکارهای مدیریت صحیح تعارضهای زناشویی آشکار میگردد.پژوهش حاضر با استفاده از روش تطبیقی و با تاکید بر روش شهید صدر مبنی بر اینکه در تفسیر موضوعهای قرآنی بایستی از نتایج علوم انسانی بهره برد تا پس از عرضه آن بر قرآن و دریافتن دیدگاه قرآن درباره آنها پاسخگویی به سوالها و رفع شبهههای روز میسر شود ابتدا مبحث تعارضات زناشویی را در دانش مشاوره خانواده بررسی سپس دیدگاه اسلام را در این باره مطرح و نکات اشتراک و اختلاف دو حوزه را در این موضوع بیان میکند.از یافتههای پژوهش آن است که مشاوره خانواده در مدیریت تعارضات زناشویی به عزت نفس انسانی اهتمام میورزد و اسلام علاوه بر آن از کرامت انسان،ایمان به خدا و ایجاد آرامش و برقراری رحمهّ و مودهّ بین افراد هم سخن میگوید.مدیریت تعارضهای زناشویی در اسلام بر پایه توحیدمحوری و در مشاوره خانواده بر اساس انسانمحوری است.
Given the devastating consequences of marital discord Including the physical and psychological effects on spouses Isolation and lack of social competence Problem with academic achievement in children and And negative effects on society Excellence Need to review management solutions marital conflict becomes apparent. The research Using the comparative method With emphasis on the method of shahid Sadr That The interpretation of Quranic topics You should take advantage of Humanities Until after the presentation of the Qur'an And find out about them in the Quran Day be possible to answer questions and resolve doubts The topic of marital conflict in family counseling knowledge checks then The position of Islam on this issue raises and Share Tips and differences in these two areas suggests. The finding of the study is that Family Counseling in Marital conflict management lays emphasis on human dignity. Additionally Islam Of human dignity, faith in God and make peace between people talking and making unfair Mavadah. Marital conflict management in Islam based on unity axial and in family counseling based on Human-centered
https://www.jwss.ir/article_120020_ee482880f95d713f33d4aadb3238e536.pdf
زوجین
تعارض
خانواده
اسلام
مشاوره خانواده
Couples
conflict
Family
Islam
family counseling
per
شورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانواده
مطالعات راهبردی زنان
2008-2827
2538-404X
2017-02-19
19
74
93
124
10.22095/jwss.2017.49930
49930
عوامل آرامش خانواده در سبک زندگی امام علی (ع) و حضرت فاطمه (س)
The factors effective on peace in family in Imam Ali and Fatema’s (PBUT) life style
مجید معارف
maaref@ut.ac.ir
1
احمد قماشچی
ghomashchi5@yahoo.com
2
استاد
دانشجوی دکترا
امروزه، یکی از آسیبهای جدی فراروی جامعه ناپایداری و تزلزل در خانوادهها و فقدان آرامش و روابط مستحکم است که در صورت غفلت، ضربههای جبرانناپذیری بر پیکرهی جامعهی اسلامی وارد خواهد کرد. حال آنکه تأسی به نمونههای خانوادهی تراز اسلامی به ویژه زندگی حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) میتواند بسیاری از معضلات موجود در خانوادهها را مرتفع سازد. در این نوشتار، ابتدا با مروری اجمالی به چیستی «آرامش خانواده» از منظر قرآن کریم، با نگاهی اجتماعی و تکیه بر روش دادهکاوی متون و تحلیل اسناد موجود در خصوص سبک زندگی حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س)، مؤلفههای آرامش خانوادگی احصاء و تبیین میشود. از نگاه قرآن دو مؤلفهی کلان «آرامش» و «مودت و رحمت» ارکان اساسی یک خانواده مستحکم هستند و بر همین مبنا مصادیق و زیرمؤلفههای مربوط به آرامش در زندگی خانوادگی حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) استخراج و تشریح شده است.
Instability and lack of peace and deep relationship in family are of the serious damages to the society. Failure to deal with this problem leads to irrevocable damages to the Islamic society. Following the prototypes and models of Islamic families and Imam Ali-Fatema (PBUT) family life style can solve many of the challenges ahead of contemporary families. This paper, at first, gives a brief review about the nature and essence of “peace of family” from Quranic viewpoint. Then the element of peace of family are determined and elaborated by adopting a social perspective and following data mining method to examine the text and documents available about life style of Imam Ali and Fatema (PBUT). From the Holy Quran viewpoint, the two major elements of “peace” and “friendship and mercy” solidify the bases of the family. Following this, the instances and sub-elements of peace of family in family life of Imam Ali and Fatema (PBUT) were extracted and explained. Sub-elements of “peace” were those that guarantee peace in life style of Imam Ali-Fatema (PBUT) family life styles.
https://www.jwss.ir/article_49930_47e6a6592b1acb8ff234977f073f3879.pdf
سبک زندگی
استحکام خانواده
انحطاط خانواده
مودت و رحمت
آرامش خانواده
Life style
Imam Ali(as)
hazrat Fatema (sa)
Peace
Family
per
شورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانواده
مطالعات راهبردی زنان
2008-2827
2538-404X
2017-02-19
19
74
125
142
10.22095/jwss.2017.49935
49935
Original Article
تعلیق مهریه در عقد نکاح
The suspension of the Marriage Portion (MAHR)
اصغر زیرک باروقی
zirak161@gmail.com
1
گروه حقوق دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
یکی از مباحث اختلافی میان اندیشمندان فقه و حقوق عقد معلق و آثار اقسام تعلیق است. در این بین، تعلیق مهریه به دلیل اختلاف در ماهیت و نوع ارتباط آن با عقد نکاح و بطلان نکاح معلق، میتواند محل بحث و تأمل باشد که در آثار علمی این مورد بررسی نشده است. جایگاه متفاوت مهریه در نکاح موقت و دائم، آثار مختلف تعلیق در انشاء و تعلیق در منشأ، وضعیت مهریهی معلق در موارد انحلال نکاح، تحقق یا عدم تحقق معلقعلیه قبل یا بعد از وقوع نزدیکی و محاسبه به نرخ روز مهریهی معلق مباحثی هستند که در این پژوهش با روش توصیفی و تحلیلی بررسی شدهاند. به اجمال میتوان گفت، تعلیق مهریه به طور مطلق نکاح موقت را باطل میکند، اما تعلیق مهریه در نکاح دائم به دلیل ماهیت قراردادی و مستقل مهریه از نکاح، ممکن است؛ هر چند تعلیق در انشاء و منشأ آثار متفاوت دارد.
The Suspended Contract and the types of Suspension’s effects are one of the disagreements between scholars of jurisprudence and laws. Meanwhile, the suspension of the Marriage Portion (MAHR) due to the difference in the nature and type of connection with the marriage contract and suspended marriage invalidity can be debatable and contemplated that has not been studied in scientific papers. Differences of marriage portion on temporary and permanent marriage, various effects of suspensions, the legal status of suspended marriage portion in cases of marriage dissolution, Calculate the day rate of suspended marriage portion and etc. are the topics that has been discussed in this research It can be said that the suspension of the marriage portion completely invalidates the temporary marriage, but the suspension of the marriage portion in the permanent marriage is possible due to the contractual and independent nature of the marriage portion.
https://www.jwss.ir/article_49935_c26e9e5a326a84c29482a0a4f7b5e50f.pdf
نکاح
عقد معلق
تعلیق در انشاء
تعلیق در منشأ
مهریه
طلاق
فسخ
Marriage
Suspended contract
Suspension in the composition
Suspension in the origin
Marriage Portion (MAHR)
Divorce
Rescission