per
شورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانواده
مطالعات راهبردی زنان
2008-2827
2538-404X
2013-08-23
15
60
3
5
12158
صفحات آغازین
https://www.jwss.ir/article_12158_3730c5d08783f4ac5381e9d3471a729b.pdf
per
شورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانواده
مطالعات راهبردی زنان
2008-2827
2538-404X
2013-08-23
15
60
7
40
12159
Original Article
نقد و بررسی دیدگاه های مربوط به خطبه ی هشتادم نهج البلاغه
Criticism and study of opinions about eightieth sermon of nahjolbalage
ناصر قربان نیا
ghorbannia4@gmail.com
1
معصومه حافظی
hafezi.mp@gmail.com
2
دانشیار دانشگاه مفید
دانشجوی دکتری مدرسی معارف اسلامی گرایش قرآن و متون اسلامی، دانشگاه قرآن و حدیث
The issue of women wisdom deficiency in eightieth sermon of Nahjolbalage, although it has weakness in document but with due attention to repetition of content in fourteen letter of Nahjolbalage, it's place of hesitation and pondering. There are different opinions in description of mentioned sermon. Writers disturbance in this context is that while criticism and study different opinions about this item, they make it clear that the opinion of women wisdom deficiency Doesn't have any important base in direction of the Quran words but by pondering on some of Quran verses, it seems that in spite of many differences in Creation of men and women, women don't have any deficiency compare to men; therefore incorrect opinions about inherent wisdom deficiency of women can't be documented to Imam Ali (peace be upon him) word. Base on inspiration words that told about forlornness and oppression of ignorance age women and narrated about burying alive girls, inherit women and... so inference of women acquired wisdom deficiency of that age seems logical and wise from Imam Ali (peace be upon him) word. Furbishing all forlornness and privation need to time and guides for guiding to truth and Imam Ali (peace be upon him) purpose was call society thoughts attention to this kind of deficiency and it was the only way for pathology of women of that age and finally the society thoughts was directed towards modifying. And reflect this fact that lack of intellectual and scientific growth in any age is the position of accuracy and caution.
https://www.jwss.ir/article_12159_a9c0d9a52eef7f36c683f84495c4846c.pdf
قرآن کریم
حضرت علی (ع)
نقصان
عقل اکتسابی
عقل ذاتی
زنان
مردان
Karim Quran
holiness Ali (peace be upon him)
Deficiency
acquired wisdom
inherent wisdom
Women
Men
per
شورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانواده
مطالعات راهبردی زنان
2008-2827
2538-404X
2013-08-23
15
60
41
72
12160
Original Article
ارزیابی تحولات قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 در باب قصاص و دیه ی زن
Study of Changes in the Islamic Punishment Code (approved 1392/2013) concerning Women Retaliation and Blood-Money
احمد حاجی ده آبادی
adehabadi@ut.ac.ir
1
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران (پردیس فارابی قم)
میان زن و مرد در حکم قصاص و دیه تفاوت هایی دیده می شود. چنان که دیه ی قتل زن نصف دیه ی قتل مرد است و اگر مردی زنی را عمداً به قتل برساند، اولیاء دم زن در صورتی می توانند مرد را قصاص کنند که نصف دیه ی مرد را به او بپردازند و اگر بخواهند از او دیه بگیرند، مطابق نظر بیشتر فقها باید مرد قاتل به پرداخت دیه راضی باشد؛ این در حالی است که اگر زنی، مردی را عمداً به قتل برساند زن بدون پرداخت دیه به ولی دم مرد قصاص می شود. وجود مقرراتی از این قسم باعث انتقاد از قانون شده بود. حکم دیه و تفاوت آن در زن و مرد برگرفته از نص قرآنی نیست، بلکه برگرفته از روایات است و روایات خلاف آن نیز وجود دارد که قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 بر اساس آن روایات اصلاح شده است و سعی شده با اتخاذ راه کارهایی بخشی از اشکالات فوق رفع شود؛ در قسمت دیه، پیش بینی جبران تفاوت دیه ی زن از صندوق تأمین خسارت های بدنی و در قسمت قصاص - با پیروی از نظر فقهی دیگری- امکان الزام مرد جانی به پرداخت دیه ی زن و نیز امکان پرداخت فاضل دیه ی زن از سوی بیت المال و در نتیجه کمک به اولیاء دم زن مقتول برای قصاص نمودن مرد قاتل، از جمله ی این راه کارهاست. تلاش قانون گذار در این موارد گر چه گاه تقدیرکردنی است، اما در مواردی هم نقدپذیر است.
There are certain differences between women and men concerning retaliation and blood-money. For example, blood-money for a woman is half the same for a man; and if a Muslim man premeditatedly murders a Muslim woman, the heir of the slain woman should pay half of the blood money of the man to him; and, if they want to receive blood-money from him, according to most jurists, it may be received if the murderer is content to do so. If a woman murders a man premeditatedly, however, she will be retaliated without payment of blood-money to man’s heirs. Following Islamic jurisprudence, the Islamic Republic of Iran Law has reflected the above points in articles of law. Because of presence of these articles and the like, [the Punishment] Code had been criticized. The verdict about blood-money and difference between verdicts concerning men and women are not based on the Text of Quran but on hadiths and there are contrasting hadiths as well. And the Punishment Code (approved 1392/2013) has been revised on the basis of the latter group of hadiths. Some attempts have been made to find soultions for some of the above problems. Concerning blood-money, it has been precited that when the victim is a woman, the difference between her blood-money and the blood-money of a man shall be paid from the Fund for Compensation of Bodily Harms; and, concerning retaliation- following other juridical opinion- a criminal man may forced to pay the blood-money of a woman and the difference may by paid from the Public Treasure. As a result, the heirs of the murdered woman may be helpedto retaliate the criminal man. These are among the above-mentioned solutions. Though attempts made by the legislator in this regard may be admired, in some cases they may be criticized as well.
https://www.jwss.ir/article_12160_f8c30f7eab41bc251b2798cb10b745e2.pdf
قصاص زن
دیه ی زن
بیت المال
صندوق تأمین خسارت های بدنی
retaliation of a woman
blood-money of a woman
Public Treasure
Fund for Compensation of Bodily Harms
per
شورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانواده
مطالعات راهبردی زنان
2008-2827
2538-404X
2013-08-23
15
60
73
110
12161
Original Article
آسیب شناسی حقوقی زنان شاغل (با محوریت دستگاه قضایی)
Working Women Issues: A Case Study of Women Working in Judicial Systems
محمدجواد جاوید
niviran@yahoo.com
1
عصمت شاهمرادی
2
عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران
دانشجوی دکترای دانشگاه علامه طباطبایی
آسیب شناسی وضعیت زنان در جوامع مدرن یکی از دغدغه های فراگیر معاصر است. این مقاله ناظر به جلب حقوق برای زنان در راستای ارتقای وضعیت اجتماعی آنان است. ورود زنان به عرصه ی عمومی و جمعی هر چند نمادی بر اثبات توان زنان در ساختن یک جامعه ی سالم است، اما با نبود زیرساخت های فرهنگی لازم، موجب بروز آسیب های فراوان شده است. بخش مهمی از این آسیب ها ناظر به زنان شاغل در جوامع مدرن معاصر است، اما بخش دیگری از آفات، ناخواسته و منبعث از نگاه عمومی است. تحقیق حاضر بر این پیش فرض استوار است که آسیب ها و آفات موجود ناشی از نفس حضور زنان در جامعه نیست، بلکه بیشترین عامل آفت زا برخاسته از آفتِ فرهنگِ حقوقی و سرمایه ی اجتماعی مبتنی بر آن است. سؤال اساسی پژوهش این است که چگونه زنان می توانند در وضع حقوقی و جامعه ی مدنی بدون تعرض و تبعیض از حقوق عادلانه برخوردار شوند؟ از این رو هدف مقاله آسیب شناسی زنان جویای کار در اجتماع با تأکید بر جایگاه حضور آنها در دستگاه قضاست. مفروض آن است که به تدریج با شفاف شدن این نوع آسیب ها، فعالان اجتماعی و مسئولان جوامع در حال توسعه با درایت لازم، رویکرد شفاف فرهنگی و کارآمد قانونی در پیش می گیرند.
Women face issues and challenges in their working environment, for the reason of which this study aims to find the legal rights and the mechanisms for promotion of their social conditions. With the absence of the necessary cultural infrastructure, women who enter the public arena injure vulnerabilities most of which have roots in the weak legal culture and social capital of the society.The main question in this paper is how women can enjoy legal rights without any violence and discrimination against them. As a case, women working in judicial systems are studied.
https://www.jwss.ir/article_12161_abf6d2125c76f239049007ab2e767962.pdf
اسلام
کار
حقوق
خانواده
خشونت
دادگاه
زن
فرهنگ
دستگاه قضایی
Islam
Work
Rights
Families
Violence
Women
culture
judicial systems
per
شورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانواده
مطالعات راهبردی زنان
2008-2827
2538-404X
2013-08-23
15
60
111
143
12162
Original Article
تفاوت شهادت زن و مرد در فقه و حقوق
Testimony differences between men and women in islamic jurisprudence and rights
طاهر علی محمدی
tahghighat@chmail.ir
1
آمنه السادات حسینی
a_hoseini24@yahoo.com
2
نویسنده مسئول
کارشناس ارشد فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشگاه ایلام
مراد از تبیین تفاوت شهادت زن و مرد در فقه و حقوق امامیه ی ادآوری این نکات است که نوع جنسیت در خلقت فضیلت نیست و همچنین مراد از ارزش شهادت بیان نقش جنسیت در اعتبار شهادت نیست؛ لذا در این مقاله این مسئله بررسی خواهد شد که آیا زن و مرد بودن تأثیری در شهادت دارد یا خیر؟ ممنوعیت شهادت زنان امری مطلق نیست، بلکه ایشان از اصل و مبنای شهادت کنار گذاشته نشده و شهادت آنها در برخی از موارد پذیرفتنی است. نکت هی حائز اهمیت این است که شهادت ی ک حق نیست که زنان از این حق محروم شده باشند بلکه یک تکلیف است و تکلیف آنها نسبت به مردان سه لتر می باشد.
The goal of explaining testimony differences in Imamiyah jurisprudence is reminding the points which indicate that the type of gender is not a superiority in creation and also the testimony value does not mean expressing the role of gender in testimony validity. So, in this essay, this problem will be studied that whether being a man or a woman can affect testimony or not? The deprivation of women of testimony is not an absolute affair, but they are not dismissed from testimony basis and their testimonies are accepted sometimes. The significant point here is that testimony is not a right of which women have been deprived, but it's a duty and women's duty is easier in comparison with men.
https://www.jwss.ir/article_12162_5d6dad7d6473b0ab23a7bd29cdb4c2e2.pdf
شهادت
فقه
حقوق
شهادت زن
شهادت مرد
testimony
Islamic Jurisprudence
Rights
man testimony
woman testimony
per
شورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانواده
مطالعات راهبردی زنان
2008-2827
2538-404X
2013-08-23
15
60
145
193
12163
Original Article
ظرفیت سنجی نقش حضانتی مادر در مواجهه با مقام ولایی و حضانتی پدر
A Survey on the Mother Custodial Role in Facing Father Abuse in His Guardianship and Custody Role
سید ابوالقاسم نقیبی
da.naghibi@yahoo.com
1
مهدی وکیلی
mahdivakili@yahoo.com
2
راحله کاردوانی
rahelekardavani@yahoo.com
3
دانشیار دانشگاه شهید مطهری
دانش آموخته ی کارشناسی ارشد فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشگاه آزاد اسلامی- واحد علوم و تحقیقات تهران
نویسنده مسئول
«ولایت قهری» و «حضانت» دو تأسیس مهم حقوقیِ برگرفته از فقه امامیه اند که با ماهیت دوگانه ی حق-تکلیف؛ ابزار حمایت، نگاهداری و تربیت اطفال - به عنوان یکی از آسیب پذیرترین و سرنوشت سازترین اقشار جامعه- به شمار می روند. این دو نهاد، علی رغم برخورداری از برخی مشابهت ها، هر یک گستره و شرایطی دارند که به مفارقت مفهومی و حقوقی آنها انجامیده است. وجود انصراف ذهنی نسبت به واژه ی حضانت، سبب می شود تا با شنیدن این لفظ، تنها معنای نگهداری و تربیت طفل در دوران طلاق به ذهن متبادر شود، اما در واقع معنای لغوی و دامنه ی حقیقی حضانت، دوران زوجیتّ را نیز شامل می شود. نقش حضانتیِ مادر که در دو بعُد اجرایی و نظارتی محقق می شود، با عنایت به گستره ی وسیع اقتدار ولایی پدر و امکان سوء استفا ده ی وی از ضعف جسمی و عقلی طفل و یا انجام ندادن تکالیف ولایی و حضانتی توسط پدر، در تحقق سعادت و جلوگیری از ورود آسیب به طفل اهمیت ویژه ای دارد. در این راستا این پژوهش، ابتدا خصایص اصلی «ولایت قهری» و «حضانت» را از فقه امامیه و حقوق موضوعه استخراج و تبیین تطبیقی نموده و سپس راه کارهای حل تعارضات احتمالی در تصمیمات والدین برای طفل در دوران زوجیتّ و ادلهّ و طرق اثباتی پیش روی مادر و مراجع قضایی که در صورت مشاهده ی تصمیمات زیان بار و مفسده آمیز پدر برای طفل، قابل تمسّک هستند را مطرح کرده است.
Natural guardianship and custody are two crucial legal institute derived from Imamie Jurisprudence with a dual nature of right-duties. They are considered as supportive instruments for upbringing and educating the children as the most vulnerable and decisive segment of each society. The two institutes have a wide spread domain and conditions which led to their conceptual and legal discrepancies, despite of their similarities. Mental relinquishment toward the term custody cause us to concentrate on the meaning of educating and up-bringing in divorce period; however it embraces in fact the marital status as well. Mother's custodial role is realized in executive and supervision aspects. This role is of great importance, concerning the wide guardianship and authority of father and the possibility of his abuse of the child's physical and mental weakness as well as refusing to conduct his custodial and guardianship duties. The importance is rooted in achieving the child happiness and avoiding the child trauma. Therefore, in this paper we are going to explore and explain the main characteristics of the natural guardianship and custody according to Imamie jurisprudence and law in a comparative method. Then, we have presented solutions for probable contradictions in parental decisions for the children in marital period as well as evidences and proving ways for mother and judicial officials to resort, when they face father's harmful and corruptive decisions for his child.
https://www.jwss.ir/article_12163_c38fc89637119462bcb7fd957a69a7a6.pdf
ولایت قهری
حضانت
طفل
مصلحت
حق و تکلیف
natural guardianship
custody
Child
expedient
Rights and duties
per
شورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانواده
مطالعات راهبردی زنان
2008-2827
2538-404X
2013-08-23
15
60
195
238
12164
Original Article
گستره ی حق والدین بر تربیت کودک (مطالعه ی تطبیقی نظام حقوقی ایران با اسناد بین المللی)
The scope of the right of parents to rearing children (Comparative study in Iranian Legal System and international instrument)
کبری پورعبدالله
poorabdollah_k@yahoo.com
1
فروغ السادات حسینی
fsh1985@gmail.com
2
محمد مهدی سیار
3
دکتری فقه و مبانی حقوق اسلامی
کارشناس ارشد حقوق دانشگاه امام صادق (ع)
دانشجوی دکتری فلسفه دانشگاه تربیت مدرس
حق والدین بر تربیت کودک از حقوق به رسمیت شناخته شده در فقه امامیه، نظام حقوقی ایران و نیز اسناد حقوقی بین المللی است. گستره ی اعمال این حق نیز مانند بسیاری از حقوق انسانی مطلق نبوده و محدودیت هایی قانونی بر آن وارد می شود. در این پژوهش ابتدا «مبانی حق والدین بر تربیت کودک» از منظر فقه امامیه و سپس جایگاه آن در حقوق داخلی ایران و اسناد بین المللی بررسی خواهد شد؛ بعد از آن مهم ترین اقسام محدودیت های وارد بر حق والدین بر تربیت کودک از منظر فقه امامیه، نظام حقوقی ایران و نیز اسناد بین المللی بررسی شده است. این محدودیت ها در این تحقیق به دو دسته ی اصلی یعنی «محدودیت های ناشی از تزاحم با حقوق جسمانی کودک» و «محدودیت های ناشی از تزاحم با حقوق معنوی کودک» تقسیم شده است. بحث «تنبیه بدنی کودک» ذیل دسته ی اول و مباحثی چون «حق کودک بر حریم خصوصی» و «حق کودک بر داشتن آزادی بیان و عقیده» ذیل دسته ی دوم بررسی خواهند شد.
The parents' right in child education has been recognized in Imamie jurisprudence, Iran's legal system and international legal documents. As any other human rights, this right’s fulfillment domain is not absolute and it faces some legal restrictions. In this research we have firstly explained the general concepts of the problem including right, parents, education, child, and parents' right in child education from the view point of jurisprudence and law. Then, the most important kind of restrictions in parents' right in child education have been studied from the viewpoint of Imamie jurisprudence, Iran's legal system and international legal documents. The restrictions were categorized as those due to contradiction to child's physical rights and to spiritual rights. The subject of the child physical punishment under the first title (to contradiction to child's physical rights) and problems as child's privacy, child's belief and expression freedom and child's education right under the second title (to contradiction to child's spiritual rights) were studied.
https://www.jwss.ir/article_12164_f79a568d52316247d902c81e397f7fc3.pdf
حق والدین
تربیت
کودک
حق بر تربیت
Right
Parents
Rearing
Child
rearing right
per
شورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانواده
مطالعات راهبردی زنان
2008-2827
2538-404X
2013-08-23
15
60
242
247
12165
چکیده مقالات به عربی
https://www.jwss.ir/article_12165_8f402efcb8ded2bc220b3bacaeec4b0f.pdf
per
شورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانواده
مطالعات راهبردی زنان
2008-2827
2538-404X
2013-08-23
15
60
4
9
12166
چکیده مقالات به انگلیسی
https://www.jwss.ir/article_12166_cae5c020e3005cc352621e93fcf91303.pdf