per
شورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانواده
مطالعات راهبردی زنان
2008-2827
2538-404X
2018-02-20
20
78
7
27
10.22095/JWSS.2018.81384
120237
Original Article
ضمانت اجرای حق مادرشدن
Guarantee of the right to motherhood
لیلا ثمنی
l.samani@alzahra.ac.ir
1
دانشگاه الزهرا
< p>زنان با توجه به نوع خلقت جسمی و روحی، نیاز به مادرشدن دارند. در صورت فرزندخواهی زن، تنها راه مشروع، نکاح، و تنها راه تحقق آن، توافق با زوج است. اگر زوج به هر دلیلی با فرزندخواهی زوجه مخالفت نماید، تنها راه کار و حمایت قضایی از زنی که در جهت فرزندخواهی به دادگاه مراجعه نموده است، صدور گواهی عدم امکان سازش آن هم به شرط اثبات عسر و حرج ناشی از عدم فرزندآوری است. تحلیل و بررسی آراء قضات و قوانین ایران و دکترین حقوقی این نتیجه را نشان میدهد که علیرغم عدم تصریح به وجود این حق برای زوجه، روح حاکم بر قوانین ایران، حق مادری زوجه برای زنانی که به عقد دائم درآمدهاند را به رسمیت شناخته است و لذا الزام به عدم ممانعت از مادرشدن زوجه در بعضی موارد و با وجود شرایطی، مانند مخالفت بدون عذر یا غیرموجه شوهر، با تمسک به راه کارهایی مثل الزام به جلب موافقت زوجه در ممانعت از فرزندآوری، عدم جواز عزل دائم و عدم جواز عقیم سازی، قابلیت اعمال دارد. از طرفی با توجه به امکان مادرشدن زوجه با درمان، جایگزینی و با استفاده از روشهایی همچون تلقیح مصنوعی و مشارکت ثالث در شرایط خاص یا در موارد اضطرار، میتوان الزام به موافقت با بعضی از این روشها که با مبانی اسلامی سازگاری دارد را به عنوان جایگزین طلاق و در جهت تشیید مبانی خانواده، مورد حمایت قانونی قرار داد.
< p >The woman needs to have a child according to the type of physical and spiritual creation. In the case of a woman''s childbirth, the only legitimate way to marry and the only possible way is to agree with the couple. If the couple for any reason opposes the adoption of a wife, the only way to work and support a judge from a woman who has referred to a court of childbearing is to testify to the impossibility of compromise on the condition that the child suffers from the lack of childbearing. This is also true of the implication of Shari''a''s doctrines, such as narratives indicating the dismissal without the consent of the wife and the implications of the spirit governing the laws of Iran, such as paragraph 10 of the terms of the marriage contract, the married mother''s right. Investigations in genuine jurisprudential sources and the analysis of judges and legal doctrines show the conclusion that the couple''s obligation to not prevent childbearing in some cases and conditions of legitimacy. The requirement for the consent of the wife to prevent childbearing, non-permanent dismissal, non-sterilization is one of the issues among the jurisprudents. On the other hand, with regard to the possibility of the mother being married without interference and using methods such as artificial insemination, third-party participation, etc., it may be necessary to agree to some of these methods as an alternative to divorce and in the direction Conflict of family principles, jurisprudential review – legal
https://www.jwss.ir/article_120237_977106554554d9f24f2ac6870ce530be.pdf
حق مادرشدن
ضمانت اجرا
زوجه دائم
قانون ایران
رویه قضایی
"
"child bearing "
"The right of to be mother "
"Legal protection”
Guarantee of execution
per
شورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانواده
مطالعات راهبردی زنان
2008-2827
2538-404X
2018-02-20
20
78
29
49
10.22095/jwss.2018.120420
120420
Original Article
تأملی بر «شرک جنسیتی» در خوانشهای زنمدارانه از قرآن
A reflection on the "gender polytheism" in women's readings of the Qur'an
مرضیه محصص
m_mohases@sbu.ac.ir
1
آتنا بهادری
a.bahadori@alzahra.ac.ir
2
عضوهیات علمی دانشگاه شهید بهشتی دانشکده الهیات و ادیان
عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا س دانشکده الهیات
نگرههای زنگرایانه غربی از رهگذر توجه به واژگان قرآنی دالّ بر مفاهیم جنسیت، اثبات برابری جنسیتی میان مردان و زنان را هدف قرار دادهاند. در این پژوهش با روش توصیفی- تحلیلی، خاستگاه ایدۀ «شرک جنسیتی» در خوانشهای زنمدارانه از قرآن بررسی می شود. قائلان این دیدگاه معتقدند باور به جایگاه برتر مردان، ناقض فهم توحیدی از خداوند است و تفاسیر قرآنی که ذیل آیاتی نظیر 34 نساء و 22 صافات، اندیشههای مبتنی بر برتری مردان را تقویت میکنند و مروّج لزوم اطاعت زنان از همسران هستند، شرکآلودند. اما میتوان اذعان داشت تقریر نظاممند مفسران شیعه از تفکر توحیدی بهمثابه مبنای تمامی معارف قرآنی و اصول و فروع دینی، پاسخگوی شبهۀ مطرح در ایدۀ شرک جنسیتی است. محققان تساویطلب اگرچه گاهی مقدمات صحیحی را در استدلالهای خویش چیدهاند، اما بهدرستی از آنها استفاده نکردهاند. در رویکرد دینی، تفکیک نقشهای زن و مرد به سبب عنایت به جنبه های انسانشناختی و حقوقی است.
Western women's attitudes have, by focusing on Qur'anic vocabulary referring to gender concepts, have aimed to prove gender equality among men and women. In this research, by descriptive-analytic method, the origin of the idea of "gender polytheism" is examined in the women-centered readings of the Qur'an. Believers of this view believe that believing in the superior position of men violates the understanding of God's monotheism, and the Qur'anic interpretations that underlie verses such as 34 nisa and 22 perfumes, reinforce ideas based on the superiority of men and promote the necessity of obeying women from wives, imply Have partners.But it can be admitted that systematic systematic expression of Shiite commentators from monotheistic thinking as the basis of all the teachings of the Qur'an and the principles and principles of religious beliefs is the answer to the dubious issue posed by the concept of gender polytheism. Equalizing scholars, although sometimes correctly arranged in their arguments, did not use them correctly. In the religious approach, the separation of roles between men and women is due to the anthropological and legal aspects.
https://www.jwss.ir/article_120420_fc5ae5833788b37c00f066addf4d94ef.pdf
قرآن کریم
شرک جنسیتی
فمینیسم
زنمداری
Holy Quran
gender polytheism
feminism
ornamental woman
per
شورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانواده
مطالعات راهبردی زنان
2008-2827
2538-404X
2018-02-20
20
78
51
68
10.22095/JWSS.2018.81387
120243
Original Article
رویکردی فقهی به اصل آزادی در ازدواج از منظر اسناد حقوق بشری
Juridical View to Freedom Marriage in the Human Right Documents
داود سعیدی
d.saeedi@yahoo.com
1
محمدرضا کیخا
kaykha@hamoon.usb.ac.ir
2
کارشناس ارشد فقه و مبانی حقوق اسلامی
عضو هیات علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان
< p>بند الف مادهی پنجم اعلامیهی اسلامی حقوق بشر(قاهره) مصوَّب چهاردهم محرّم سال 1411 قمری، خانواده را، پایهی جامعه معرفی نموده و مقرر داشته که زناشویی اساس ایجاد آن میباشد؛ بنابراین مردان و زنان حقِّ ازدواج دارند و هیچ قید و بندی که بر پایه نژاد یا رنگ یا قومیّت باشد، نمیتواند از این حقِّ آنان جلوگیری کند. همین اصل، یعنی حقِّ آزادی در ازدواج، با اندک تفاوت ظاهری، در مادهی شانزدهم اعلامیه جهانی حقوق بشر(1948)، عنوان شده است. پژوهش انجام شده با روش توصیفی-تحلیلی، مستند به بند الف مادهی پنجم سند اسلامی و تفسیر آن بوسیلهی مادهی بیست و پنجم همان سند، تأمین حدّاکثری اصل آزادی در ازدواج را مبتنی بر سند و مفاهیم اسلامی، به اثبات رسانیده است. از نتایج مهم مطالعهی حاضر، نگرشی نو به مفهوم کفویّت؛ موافق با اصل آزادی و همچنین یکسان دیدن این اصل از منظر اسناد حقوق بشری اعم از اسلامی و غربی، مطابق برخی تفسیرهاست.
< p >First paragraph of fifth article in Islamic statement about human right (1990) to explain family as base of community and marriage is foundation for it, therefor men and women have right of marriage without any limitation based of descent or color or racial that cannot limit their rights. This rule means freedom in marriage with little different state in article sixteenth of world statement human rights (1948) and article twelfth of European convention on human rights (1953) and article tenth international promising of economic and social and cultural rights (1966). Accomplished study, with a descriptive-analytic method based on first paragraph of Islamic bill and interpretation by twenty fifth that same with to point juridical and legal sources of Islam to prove maximum securing about freedom in marriage based Islamic bill. One of the important results in present study, to unify freedom in marriage point of view human right documents according to some interpretation that state from it.
https://www.jwss.ir/article_120243_b0812ff73fd63bcef5529fca3f27f041.pdf
حقوق بشر
سند اسلامی
آزادی در ازدواج
ولایت در نکاح
مفهوم کفویّت
Human rights
Islamic statement
Freedom in marriage
Matching in marriage
province
per
شورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانواده
مطالعات راهبردی زنان
2008-2827
2538-404X
2018-02-20
20
78
69
88
10.22095/JWSS.2018.81388
120238
Original Article
حق رأی زنان در نظام سیاسی شیعه (بررسی پیشینه، چالشها و مبانی)
Women's the Shia Suffrage in Political System (Reviews of Its Records, Challenges, and Principles)
مرتضی علویان
m.alavian@umz.ac.ir
1
زینب السادات حسینی
z.hosseini@umz.ac.ir
2
زهرا اکبری
zh.akbari@ymail.com
3
عضو هیات علمی دانشگاه مازندران
مازندران
دانشجوی دکتری
حق رأی از عمده حقوق سیاسی- اجتماعی زنان است که در دهههای اخیر به رغم حساسیتها و موضعگیریهای حکومت های مردسالار با تلاش جنبشهای مدافع حقوق زنان محقق شده است. دیدگاه غالب این جنبشها آن است که زنان در همه دورههای حیات و در تمام ادیان، از این حق محروم بودهاند و تنها به واسطه تلاش آنان این حق برای زنان به رسمیت شمرده شد. این پژوهش به شیوه توصیفی – تحلیلی نگارش یافته، درصدد است تا دیدگاه اسلام و نظام سیاسی شیعه را در این باره روشن کند و تاریخچه تحقق این مسأله را بازگو نماید. بررسیهای اولیه در آموزههای اسلامی و سیره پیشوایان بزرگ شیعه نشان میدهد که اسلام، زنان را همچون سفیهان، محجوران و ضعفای فکری و عقلی قلمداد نکرده، بلکه رأی و نظر آنها را محترم شمرده است که این امر برخاسته از مبانی و پیشفرضهای انسان شناسی و هستی شناسی ویژایی است. دستاورد این بحث در تبیین دیدگاه اسلام درباره رأی دادن زنان، اثبات پیشتازی اسلام در این زمینه و به چالشکشیدن نظریههایی که اندیشه اعتزال زن در اسلام را تبلیغ میکنند، کارکرد آشکاری دارد.
Suffrage is one of the major political-social rights of women. In recent decades, despite the sensitivities and prejudices of the patriarchal system, this social issue has been accomplished with the advocate movement of women's rights. The dominant viewpoints of these movements imply that the women were deprived of such a right in all historic eras and religious sovereignty. Due to their efforts, women could obtain this official right. It is a descriptive-analytic research, and it intends to clarify the views of Islam and the Shia political system on this issue. Moreover, this research intends to review its historical events of realization. The primary reviews of the Islamic teachings along with great Shia leaders’ approaches show us that Islam never considers women as insensible and simpleton individuals who have the intellectual and rational weakness. On the contrary, Islamic teachings recommend us to respect women’s opinions and votes, and this view is based on the fundamentals and assumptions that are based on humanoid and ontology. The positive outcomes of this issue about women’s suffrage, which explain and clarify the Islamic viewpoints, have some certain clear functions. These positive outcomes can also challenge some theories such as propagate women's ideas in Islam
https://www.jwss.ir/article_120238_76f41ff9a79ad94b615d7ae2dbc76163.pdf
حق رأی زنان
نظام سیاسی شیعه
فمینیسم
بیعت
مبانی حقرأی
Women's suffrage
Shiite political system
feminism
Allegiance
Fundamentals of justice
per
شورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانواده
مطالعات راهبردی زنان
2008-2827
2538-404X
2018-02-20
20
78
89
106
10.22095/JWSS.2018.81389
120239
Original Article
ماهیت و آثار طلاق توافقی در فقه و حقوق
The nature and effects of the agreement divorce in jurisprudence and law
سیده فائزه صفدرزاده
sfsafdarzadeh@gmail.com
1
الهام شریعتی
e.shariati@alzahra.ac.ir
2
دانش آموخته دانشگاه الزهرا س
< p>طلاق توافقی نهادی نسبتا نو در حقوق خانواده است که وفق آن زن و شوهر برای طلاق و حل و فصل تمامی وابستگی های مالی و مسایل مربوط به فرزندان مشترک، توافق بر رجوع به محکمه خانواده می کنند. با توجه به اینکه طلاق انواعی دارد که خصوصا از نظر تفاوت در آثار، نقش مهمی در روابط طرفین ایجاد می کند، شناخت ماهیت طلاق توافقی اهمیت ویژه ای پیدا می کند. این پژوهش که با روش کیفی و با مراجعه به مستندات فقهی و حقوقی، انجام یافته در صدد تبیین ماهیت طلاق توافقی بر آمده است. آنچه مسلم است، توقف ماهیت طلاق توافقی بر احراز کراهت از جانب زوجه توسط قاضی می باشد که در این صورت طلاق بائن و در غیر این صورت حتی با وجود بذل فدیه، طلاق رجعی می گردد. لذا قاضی باید کراهت زن را از شوهر و یا ادامه زندگی با او احراز نماید و سپس، اقدام به صدورگواهی عدم امکان سازش نماید. نظر به اینکه احراز کراهت زوجه و یا زوجین در نوع و ماهیت طلاق مؤثر است، شایسته است قضات محترم و یا سردفتران طلاق به این موضوع توجه نموده و پیشنهاد می شود رویه جامعی در این زمینه در دستور کار قرار گیرد؛ که در صورت عدم احراز کراهت زوجه از زوج و یا زوجین از یکدیگر، طلاق توافقی صادره از نوع رجعی ثبت شود تا بر اساس شرع اسلام حق رجوع برای زوج باقی بماند. این حق رجوع در مواقعی با بازگشت زوج، مانع از هم گسیختگی شتابزده زندگی می گردد.
< p >The Arrangement Divorce is a comparatively new institution in family law, in which the couples agree to divorce and resolve all financial affairs and matters relating to common children and go to the family court. Divorce is a form that, in particular, in terms of differences in works, plays an important role in the relations between the parties, so the nature of the divorce is of particular importance. This research, which is carried out with qualitative method and with reference to Jurisprudence and legal documents, seeks to clarify the nature of the agreement divorce. About the agreement divorce, what is certain is the suspension of the arbitrariness of the wife by the judge, in which case the “Ba’en’” Divorce, and otherwise “Rejee” divorce, even if there is a “Fedya”.So the judge must accept the wife''s abstinence from the husband or the continuation of life, and then, issue the certification of the impossibility of compromise. Considering that the husband and wife''s abusive behavior is effective in the nature and nature of the divorce, it is desirable that respectable judges pay attention to this issue and it is suggested that a comprehensive procedure be put in place in this regard; The wife''s dislike of the couple or couples from each other, an agreed divorce is recorded from the reciprocal type in order to remain in the right of the couple in accordance with the Islamic law. This right of return, in cases of a couple return, prevents the hasty collapse of life.
https://www.jwss.ir/article_120239_c208817b5c1eff00c303a7a4fc4d0c6c.pdf
طلاق توافقی
رجعی
خلع
مبارات
به عوض
Agreenent Divorce
Rejee
Khol''
Mobarat
Be Evaz
per
شورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانواده
مطالعات راهبردی زنان
2008-2827
2538-404X
2018-02-20
20
78
107
122
10.22095/jwss.2018.81390
81390
Original Article
مبانی فقهی مسئولیت حکومت در برابر زنان بیسرپرست و بدسرپرست
Jurisprudential foundations for government responsibility towards derelict and ill-protected women
محمد نوذری
abasaleh.s@gmail.com
1
معصومه حاج حسینی
m.hajhoseini1760@gmail.com
2
استادیار دانشگاه قم،
دانشجوی دکتری رشته فقه و مبانی حقوق دانشگاه قم
نظام جمهوری اسلامی ایران به عنوان شاکلهی اصلی و زمینهساز تحقق تمدن اسلامی؛ ناگزیر از توجه نظاممند به تمام مختصات حکومت اسلامی است؛ بخشی از این مختصات مربوط به حل مسائل و مشکلات افراد نیازمند و توجه ویژه به زنان بیسرپرست و بدسرپرست است. نظر به اهمیت نقش زنان در خانواده و جامعه، حمایت از این گروه، ضروری و اجتنابناپذیر بهنظر میرسد، اما سؤال اینجاست که مبانی فقهی مسئولیت حکومت در قبال این گروه از زنان چیست؟ پژوهش حاضر با تکیه بر روش توصیفی–تحلیلی و با استناد به ادلهی عام و خاص فقهی، به دنبال کشف شیوهی مواجهه با این پیامد اجتماعی از حیث انسانی و فقهی است و از سوی دیگر به دنبال شناخت مسیرهایی است که حکوت اسلامی در قبال این پدیدهی اجتماعی پیشنهاد داده است. نگاه حکومت اسلامی از لحاظ فقهی به این زنان حاکی از نوعی باورداشت ویژه از کیفیت نقش آنهاست. این نوشتار در پایان امر با توجه به مبانی مورد نظر، لزوم بازنگری در قوانین جمهوری اسلامی ایران را اثبات و پیشنهاداتی را در این باره مطرح میکند.
Islamic Republic of Iran as a main constituents and fulfillment operator of Islamic civilization must systematically focus on the Islamic Government’s affairs. A part of these exclusive affairs involves the solutions regarding the problems of those in need; especially Particular attention to derelict and ill-protected women. According to the significant role of women in the family and society, it is essential and inevitable to protect them. The question is what are the Jurisprudential foundations for the government’s responsibility towards this group of women? This essay tries to explore humanistic and jurisprudential settlement of this social matter based on analytical – descriptive method and refers to General and special jurisprudential evidences. It is also looking for the Government’s suggestions for this social phenomenon. The jurisprudential approach of Islamic government to these women’s situation represents a kind of special assumption about the quality of their roles. In the end this research provides some evidences to the revision necessity in the Islamic republic of Iran’s law based on intended foundations and it proposes suggestions in this regard.
https://www.jwss.ir/article_81390_24c24a656bb1fe9dd78db61b0b8958b1.pdf
حقوق زنان
زنان بدسرپرست
زنان بیسرپرست
وظایف حکومت
Women’s right
Ill-protected women
Derelict women
Government’s responsibility