@article { author = {Balali, Esmail and Afshar Kohan, Javad}, title = {Beauty and Wealth: Cosmetics and Surgery}, journal = {Women's Strategic Studies}, volume = {12}, number = {47}, pages = {99-140}, year = {2010}, publisher = {Women and Family's Socio-Cultural}, issn = {2008-2827}, eissn = {2538-404X}, doi = {}, abstract = {Beauty and make-up are firmly associated with gender in contemporary societies. On this basis, the majority of feminist thinkers have designated part of their rhetorical efforts to this issue. Given the significance of this issue, this article provides a brief investigation of the concept of beauty and then deals with plastic  surgery and make-up and provides a history of these two in Iran and the world. Moreover, it proves  that it is believed by the public that beauty can be achieved by money and individual effort. The article has investigated the role of the media and the press in Iran in allowing  western culture of beauty to infiltrate while giving statistics on the consumption of cosmetics and on plastic surgeries in Iran and the globe.Three approaches with respect to the culture of consumption of cosmetics are also presented. The viewpoints of feminist opponents and proponents of the cosmetic surgery have been offered, too, together with a conclusion of the study.}, keywords = {make-up,beauty,plastic surgery,Iran,the world,feminism,culture of beauty}, title_fa = {زیبایی و پول: آرایش و جراحی}, abstract_fa = {مفاهیم زیبایی و آرایش در جامعه ی معاصر پیوند تنگاتنگی با جنسیت پیدا کرده است. بر این اساس اغلب نظریه پردازان فمینیست بخشی از تلاش های نظری خود را معطوف به همین بحث کرده اند. در این مقاله با توجه به اهمیت این بحث، مفهوم زیبایی به صورتی مختصر کنکاش شده و سپس با استدلالی در خصوص اینکه به باور عموم مردم زیبایی را می توان با پول و تلاش فردی به دست آورد به بحث آرایش و جراحی زیبایی و تاریخچه ی این دو مقوله در جهان و ایران پرداخته شده است. در بحث ایران به نقش رسانه ها و مطبوعات در خصوص ورود فرهنگ زیبایی غربی به ایران صحبت شده است و سپس به آمار مصرف لوازم آرایشی و نیز اقدام به اعمال جراحی در جهان و ایران و روند رو به رشد آن اشاره شده است. در بخش نظریات، سه رویکرد در ارتباط با فرهنگ مصرف لوازم آرایشی مطرح شده اند سپس در ارتباط با جراحی زیبایی نظریات فمینیستی موافق و مخالف آورده شده اند. در نهایت نتیجه گیری از بحث ها ارائه شده است.}, keywords_fa = {آرایش,زیبایی,جراحی زیبایی,ایران,جهان,فمینیسم,فرهنگ زیبایی}, url = {https://www.jwss.ir/article_45302.html}, eprint = {https://www.jwss.ir/article_45302_39538e53f0035455739616dfa2bd1413.pdf} }