@article { author = {Afshar Kohan, Javad}, title = {Typology of Iranian Youth Social Problems with Emphasis on Young Women Situation}, journal = {Women's Strategic Studies}, volume = {11}, number = {44}, pages = {111-141}, year = {2009}, publisher = {Women and Family's Socio-Cultural}, issn = {2008-2827}, eissn = {2538-404X}, doi = {}, abstract = {Social changes have many consequential effects on social groups depending on their resources, potentials, and capacities. A group's reaction to social change varies with its power and status position in the society. This paper explores how actions, beliefs, and judgments of youth in distinctive circumstances of young adult years can provide an occasion for social problems. Focusing on the typical situation of Iranian young women, this paper proposes a conceptual framework to classify and analyze Iranian youth behaviours in general and young women behaviours in particular. The suggested framework seems to be potentially helpful in understanding the contexts and circumstances under which youth behaviours are viewed as a social problem. Documentary research method as well as secondary data analysis has been used for the present study.}, keywords = {Typology of social problems,Iranian youth,Iranian young women situation}, title_fa = {گونه شناسی مسائل اجتماعی جوانان ایران با تأکید بر وضعیت دختران}, abstract_fa = {هدف تحقیق توصیفی حاضر بررسی تساوی جنسیتی در دسترسی به آموزش دوره راهنمایی تحصیلی مناطق شهری و روستایی استان های کشور بوده است، به این منظور تعداد جمعیت واجب التعلیم (از سرشماری) و جمعیت دانش آموزی (از آمارنامه وزارت آموزش و پرورش) سال 1385 پایه های دوره راهنمایی تحصیلی استخراج و نرخ ثبت نام ناخالص دختران و پسران هریک از پایه های دوره مذکور محاسبه و از تقسیم نرخ ثبت نام ناخالص دختران بر پسران، میزان شاخص تساوی جنسیتی در دسترسی به آموزش هر پایه محاسبه گردید؛ عمده ترین نتایج حاکی از آن است که در پایه اول در شهرها 74% به ضرر دختران، 7% به ضرر پسران و در 19% تساوی دیده می شود و در روستاها 100% به ضرر دختران و در مجموع شهر و روستا 97% به ضرر دختران و 3% تساوی وجود داشته است. در پایه دوم در شهرها 17% به ضرر دختران، 14% به ضرر پسران و در 69% تساوی دیده می شود و در روستاها 90% به ضرر دختران و 10% تساوی دیده می شود و در مجموع شهر و روستا 77% به ضرر دختران و 23% تساوی وجود داشته است. در پایه سوم در شهرها 30% به ضرر دختران، 7% به ضرر پسران و در در 63% تساوی دیده می شود و در روستاها 90% به ضرر دختران، 7% به ضرر پسران و 3% تساوی دیده می شود و در مجموع شهر و روستا 78% به ضرر دختران و 3% به ضرر پسران و 19% تساوی وجود داشته است. در کل دوره راهنمایی در شهرها 39% به ضرر دختران، 3% به ضرر پسران و در 58% تساوی دیده می شود و در روستاها 93% به ضرر دختران و 7% تساوی دیده می شود و در مجموع شهر و روستا 84% به ضرر دختران و 16% تساوی وجود داشته است.}, keywords_fa = {جوانان,دختران,مساله اجتماعی,شرایط اجتماعی,گروه اجتماعی,خرده فرهنگ}, url = {https://www.jwss.ir/article_45155.html}, eprint = {https://www.jwss.ir/article_45155_c16d8f5892f79f8cdaaa7cee430e6341.pdf} }