@article { author = {Mustaghimi, Mehdiya Sadat and Omaraei, Ayoub and Fazli, Mohammad}, title = {The Decency of Address in the Qur’an on Sexual Pleasures}, journal = {Women's Strategic Studies}, volume = {13}, number = {49}, pages = {107-156}, year = {2010}, publisher = {Women and Family's Socio-Cultural}, issn = {2008-2827}, eissn = {2538-404X}, doi = {}, abstract = {Language of the Qur'an can be interpreted in light of one of the three approaches: (1) Arabic language and Arabic words (2) Arabic language in accordance with language and thought of addressee (3) Arabic language in accordance with language and thought of addressee and   harmonious with thinking system of the speeker; Quantity and quality of courtesy in Qur’anic discourse (in all three mentioned meanings) in the five areas of sexual pleasures (pleasure of heart, eye, ear, touching and intercourse) can be confirmed. Elusion from explicit sexual expressions in Qur’an and the avoidance of Qur’anic discourse from being clear in instruction, and its refrain from using common terminology of some Arab literary scholars in speech, as well as the compatibility within the fundamental thoughts of Qur’an (in ideology and ethics) with a linguistic approach of the holy Qur'an, all reflect the ethical and polite method of the Qur’an in referring to matters concerning sexual issues and relative terminology. Analyzing the different aspects of the decent Qur’anic discourse can lead us to some strategic results about dominance of the paradigm of decent speech in three fields: Major policy making, local and regional policy making, personal and individual conversations, and conversations between opposite sexes.}, keywords = {Quran,language,expressions,pleasures,decency of Qur’anic Discourse,strategy}, title_fa = {تحلیلی از متانت گفتاری زبان قرآن در حوزه ی التذاذات جنسی}, abstract_fa = {زبان قرآن را می توان به سه معنای 1- زبان عربی، 2- زبان عربی متناسب با اندیشه و زبان مخاطب و 3- زبان عربی متناسب با اندیشه و زبان مخاطب و هماهنگ با سیستم اندیشه وری گوینده در نظر گرفت. کم و کیف متانت گفتاری زبان قرآن (به هر سه معنی) در حوزه های پنج گانه ی التذاذات جنسی (التذاذات قلبی، بصری، سمعی، لمسی و مقاربتی) قابل اثبات است. کنایی بودن همه ی تعابیر جنسی قرآن، صراحت گریزی قرآن در مقام تفهیم و احتراز قرآن از واژگان متداول برخی از ادبای عرب و همچنین همخوانی زیرساخت های اندیشه های قرآنی (در بخش جهان بینی و اخلاق) با روش زبانی قرآن در اهمیت دادن به متانت گفتار، همگی نشان دهنده ی این شیوه ی اخلاقی قرآن در نحوه ی بیان مسائل و کاربرد تعابیر جنسی است. از تحلیل ابعاد این متانت گفتاری می توان به برخی از مؤلفه های راهبردی در زمینه ی حاکمیت پارادایم متانت گفتاری در سه قلمرو سیاست گذاری های کلان، سیاست گذاری های حوزه ای و منطقه ای و حوزه ی محاورات فردی و شخصی و گفت وگوهای دو جنس مخالف پی برد.}, keywords_fa = {قرآن,زبان,تعابیر,التذاذات,متانت گفتاری,راهبرد}, url = {https://www.jwss.ir/article_12348.html}, eprint = {https://www.jwss.ir/article_12348_9877a9fcef08e11a147d8b886f792e5b.pdf} }