@article { author = {habibpour gatabi, Karam and babaei hemati, zarnosh}, title = {Relation between Religiosity and Conspicuous Consumption among Women in Tehran City (Case Study: 5 Region)}, journal = {Women's Strategic Studies}, volume = {17}, number = {65}, pages = {37-67}, year = {2014}, publisher = {Women and Family's Socio-Cultural}, issn = {2008-2827}, eissn = {2538-404X}, doi = {}, abstract = {With regard to increasing trend of conspicuous and status consumption in society and the consequences of this consumption for society and families, this research has reviewed the relation between religiosity and conspicuous consumption of buying among 384 women in Tehran city. Results showed that although conspicuous consumption among almost respondents is low and less than mean, but its level among one-fourth of respondents is high. In addition, level of religiosity among women is medium. Also, there is weak and negative correlation between religiosity and its dimensions with conspicuous consumption among women and consequence, ethical, experiential and ritual have the most roles in predicting variance of conspicuous consumption among women in Tehran city irrespectively. Relief and Sharei dimensions have been excluded from final analysis and didn’t have predictive role in women’ conspicuous consumption.}, keywords = {Consumption,Conspicuous consumption,Real consumption,Consumption Pattern,Religiosity}, title_fa = {رابطه ی بین دینداری و مصرف نمایشی زنان شهر تهران (مطالعه ی موردی منطقه ی 5)}, abstract_fa = {با توجه به روند فزاینده ی مصرف نمایشی و منزلتی در جامعه و پیامدهای که این نوع مصرف برای جامعه و خانواده ها دارد، مطالعه ی حاضر به بررسی رابطه ی بین دینداری و مصرف نمایشی در بین 383 نفر از زنان ساکن منطقه ی 5 شهر تهران می پردازد. نتایج نشان داد گرچه میزان مصرف نمایشی بین بیشتر پاسخ گویان پایین و کمتر از حد میانگین است، اما میزان آن در بین قریب به یک چهارم پاسخ گویان در حد بالاست. در ضمن، میزان دینداری زنان در حد متوسط است. علاوه بر این، ضمن آنکه همبستگی ضعیف و منفی میان دینداری و ابعاد آن با مصرف نمایشی زنان شهر تهران وجود دارد، ابعاد پیامدی، اخلاقی، تجربی و مناسکی به ترتیب بیشترین نقش را در پیش بینی تغییرات مصرف نمایشی زنان شهر تهران داشته اند. ابعاد اعتقادی و شرعی نیز از تحلیل نهایی خارج شده و فاقد نقش پیش بینی کننده در مصرف نمایشی زنان بوده اند.}, keywords_fa = {مصرف,مصرف نمایشی,مصرف واقعی,الگوی مصرف,دینداری}, url = {https://www.jwss.ir/article_12227.html}, eprint = {https://www.jwss.ir/article_12227_a626b2211e18cfe1bea7ef29181c5930.pdf} }