@article { author = {Afshani, SeyedAlireza and Ali, Ruhani and Ebrahiminia, Saeede}, title = {Duality of Consumption and Honor, Contextual exploration of women's consumptional behavior in parties}, journal = {Women's Strategic Studies}, volume = {20}, number = {79}, pages = {143-170}, year = {2018}, publisher = {Women and Family's Socio-Cultural}, issn = {2008-2827}, eissn = {2538-404X}, doi = {10.22095/JWSS.2018.81513}, abstract = {Individuals compete for dignity and it is manifested with many mechanisms like the use of certain goods and symbols. Consumption in cultural atmosphere is highlighted and provokes more and more consumption. Parties are considered as a dominant area of ostentatious consumption for earning identity and social pride. This research is a contextual exploration of how consumption and Keeping up with the joneses are formed in Mashhad parties. In a qualitative approach and using grounded theory, a number of middle-class and upper middle class married women were interviewed using deep-seated interviews and purposeful and theoretical sampling. Data analysis was done in an open, axial and selective coding manner. The findings consisted of 18 main categories and a core category entitled Duality of Consumption and Honor. Conceptual tables, paradigmatic model and theoretical schema of the research were presented. The research results in general indicated that women at parties that are idiosyncratic to specific female management seek to represent their neglected identities. To this end and for retrieving their neglected identities, they are strongly dependent on others who are normative to represent their neglected identities. In this course of dialectic dependency is that women retrieve their neglected identities and parties turn into continuous processes.}, keywords = {party,Keeping up with the Joneses,Retrieval of Neglected Identity,Dialectic Dependency,Duality of Consumption and Honor}, title_fa = {دوسویگی مصرف و آبرو : کاوشی زمینه‌مند در رفتار مصرف‌گرایانه‏ زنان در مهمانی‌ها}, abstract_fa = {افراد برای کسب منزلت به رقابت می‌پردازند و مکانیزم‌هایی همانند مصرف کالاها و نمادهای خاص در کنار ثروت قرار می‌گیرند تا آن را نشان دهند. در چنین ساختاری، چشم‌و‌همچشمی در فضای فرهنگی پررنگ می‌شود. در این میان، مهمانی‌ها، عرصه‌های مصرف متظاهرانه برای کسب هویت و کسب تفاخر اجتماعی هستند. این پژوهش، کاوشی زمینه‌مند درباره چگونگی شکل‌گیری مصرف و چشم‌و‌همچشمی در مهمانی‌های شهر مشهد است. در قالب رویکرد کیفی و با استفاده از نظریۀ زمینه‌ای، تعدادی از زنان متاهل طبقه متوسط و متوسط رو به بالای شهر مشهد با استفاده از مصاحبه‌های عمیق و نمونه‌گیری هدفمند و نظری، مورد مصاحبه قرار گرفتند و تحلیل داده‌ها به شیوۀ کدگذاری باز و محوری و گزینشی انجام شد. یافته‌های تحقیق شامل 18 مقوله اصلی و یک مقوله هسته تحت عنوان دوسویگی مصرف و آبرو شد. همچنین جداول مفهومی، مدل پارادایمی و طرح‌واره نظری پژوهش ارائه شد. نتایج نشان داد زنان در مهمانی‌ها که عرصه‌هایی زنانه است به دنبال بازنمایی هویت‌های مغفول‌شان هستند. در این راستا به دیگرانی هنجارساز وابسته‌اند. در جریان این دیالکتیک وابستگی زنان هویت‌‌های مغفول خود را بازیابی می‌کنند و مهمانی‌ها به فرایندهایی ادامه‌دار تبدیل می‌شوند.}, keywords_fa = {مهمانی,چشم و همچشمی,بازیابی هویت مغفول,دیالکتیک وابستگی,دوسویگی مصرف و آبرو}, url = {https://www.jwss.ir/article_120082.html}, eprint = {https://www.jwss.ir/article_120082_8c736136b2b8d354b7889e7d73d1b3e3.pdf} }