@article { author = {}, title = {First Pages}, journal = {Women's Strategic Studies}, volume = {11}, number = {42}, pages = {3-5}, year = {2009}, publisher = {Women and Family's Socio-Cultural}, issn = {2008-2827}, eissn = {2538-404X}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {صفحات آغازین}, abstract_fa = {}, keywords_fa = {}, url = {https://www.jwss.ir/article_17139.html}, eprint = {https://www.jwss.ir/article_17139_12ac764b053bc6d2680d0e08866d9193.pdf} } @article { author = {Eslami, Seyyed Hasan}, title = {Gender and “the ethics of care”}, journal = {Women's Strategic Studies}, volume = {11}, number = {42}, pages = {7-42}, year = {2009}, publisher = {Women and Family's Socio-Cultural}, issn = {2008-2827}, eissn = {2538-404X}, doi = {}, abstract = {Nowadays, theory of Ethics of Care is proposed by some feminists as a replacement for traditional theories of ethics considered male-dominated. Carol Gilligan applied Kullberg’s method in the growth of children’s moral judgment and achieved a theory which she called “Ethics of Care.” Her achievements were late completed by female feminist thinkers and philosophers and changed to a theory of ethics against common western theories. This theory proposes three main criticisms against Kant’s obligation-based theory of ethics and Mill’s pragmatism and considers them as incomplete or incorrect because of being male-dominated theories of ethics. These three criticisms are referring to general ethical rules, observing neutrality, and exclusively emphasizing on rationality. On the other hand, it is claimed that Ethics of Care is not rule-based, is non-holistic, text-based, objective, and involved in emotions rooted in gender. The present paper is analysis of the above idea.}, keywords = {Ethics of Care,Gender,feminist ethics,womanly ethics,justice-based ethics,obligation-based ethics,pragmatist ethics}, title_fa = {جنسیت و «اخلاق مراقبت»}, abstract_fa = {امروزه نظریه اخلاق مراقبت، به مثابه بدیلی برای نظریه های اخلاقی سنتی که مردسالار قلمداد می شود، از سوی برخی فمینیست ها ارائه شده است. خانم کَرول گیلیگان روش کولبرگ را در رشد قضاوت اخلاقی کودکان به کار گرفت و به نظریه ای در اخلاق رسید که آن را «اخلاق مراقبت» (ethics of care) نامید. یافته های وی بعدها به دست فیلسوفان و متفکران زن فمینیست تکمیل شد و به صورت نظریه ای اخلاقی در برابر نظریات رایج غرب درآمد. این نظریه اخلاقی سه نقد عمده بر نظریه های اخلاقی تکلیف گرای کانت و نتیجه گرای میل وارد می کند و آ نها را به مثابه نظریات اخلاقی مردسالارانه ناقص یا نادرست می شمارد. این سه نقد عبارتند از استناد به قواعد عام اخلاقی، رعایت بی طرفی و تأکید انحصاری بر عقلانیت. در برابر، ادعا می شود که اخلاق مراقبت، اخلاقی است قاعده گریز، جزیی نگر، متن محور، عینی، درگیر و مبتنی بر عواطف که ریشه جنسیتی دارد. نوشته حاضر به معرفی و تحلیل این ایده می پردازد.}, keywords_fa = {اخلاق مراقبت,جنسیت,اخلاق فمینیستی,اخلاق زنانه,اخلاق عدالت محور,اخلاق تکلیف گرا,اخلاق نتیجه گر}, url = {https://www.jwss.ir/article_17142.html}, eprint = {https://www.jwss.ir/article_17142_f7e7dd8235aead882ed4bbc53b063591.pdf} } @article { author = {Attarzadeh, Mojtaba}, title = {A Comparative Study of the Islamic and western conceptions of gender}, journal = {Women's Strategic Studies}, volume = {11}, number = {42}, pages = {43-78}, year = {2009}, publisher = {Women and Family's Socio-Cultural}, issn = {2008-2827}, eissn = {2538-404X}, doi = {}, abstract = {Though modernity revealed women’s humanity (the covert half), it concealed their womanliness (the overt half). To be a human, women must become similar to men as much as possible according to modernity. As a result, woman of modernity is a human being but with all of the manly characteristics. The new ideas, due to ignoring “the reality of womanliness”, are so preoccupied with the commonalities of man and woman that they forgot women and women’s rights. Thus, through ignoring women’s identity, they let women’s security vulnerable to challenge. Women who are able to play a role in a manly society do not usually achieve their all their identity from their womanliness and comply to some extent with manly social roles and functions. But, such women have to pay the expense: men consider them a threat to themselves and resist against their behavioral changes. With respect to such realities, Islam evaluates sexual gender identities of men and women apart form their biological characteristics. As a result, concentration will be on qualitative equality rather than quantitative equality.}, keywords = {concept of gender,womanliness,feminism,rationality,Rights,sex appeal}, title_fa = {بررسی تطبیقی مفهوم جنسیت در اسلام و غرب}, abstract_fa = {اگرچه مدرنیته انسانیت زنان (پاره پنهان) را آشکار کرد، اما زن بودن زنان (پاره پیدا) را در محاق فرو برد. مدرنیته، معتقدبود برای انسان شدن، زنان را تا حد امکان باید به مردان شبیه ساخت. در نتیجه زن مدرنیته، انسان است، اما با همه اوصاف آن چنان مقهور اشتراکات «حقیقت زنانگی» مردانه. اندیشه های نو با نادیده انگاری زن و مرد شد که زن و حقوق زنانه را فراموش کرد و بدین سان با نادیده انگاشتن هویت زنانه، امنیت وی را درمعرض چالش قرار داد. زنانی که از لحاظ اجتماعی قادر به نقش آفرینی در جامعه مردسالار باشند، معمولاً تمام هویت اجتماعی شان را از زنانگی خویش نمی گیرند و خود را تا اندازه ای با نقش ها و کارکردهای اجتماعی مردانه وفق می دهند اما این زنان هزینه هایی نیز می پردازند، مردان آنها را تهدیدی برای خویش قلمداد کرده و در مقابل تغییر رفتارهای آنها مقاومت می کنند. با لحاظ چنین واقعی تهایی، اسلام هویت جنسیتی را فراتر از ویژگی های زیست شناختی هریک از دو جنس مورد ارزیابی قرارمی دهد. براین اساس، برابری کیفی به مراتب بیش ازتساوی کمّی در راستای تحقق مفهوم جنسیت درکانون توجه قرارمی گیرد.}, keywords_fa = {مفهوم جنسیت,زنانگی,فمینیسم,عقلانیت,حقوق,جاذبه جنسیتی}, url = {https://www.jwss.ir/article_17143.html}, eprint = {https://www.jwss.ir/article_17143_fb8a4323c53fd601e578ac66f21e2c36.pdf} } @article { author = {Zahedi, Keivan}, title = {Gender and Linguistic Gender in the Holy Quran}, journal = {Women's Strategic Studies}, volume = {11}, number = {42}, pages = {79-102}, year = {2009}, publisher = {Women and Family's Socio-Cultural}, issn = {2008-2827}, eissn = {2538-404X}, doi = {}, abstract = {In linguistics, linguistic gender is distinguished from the biological one. Despite the existence of a relation between the two, linguistic studies indicate that the relationship is not isomorphic. Language of the Holy Quran, also known as Classical Arabic, exhibits an extensive variation in the use and types of linguistic gender. This research provides a new classification of this type of gender, different from the ones already presented in traditional grammars of Arabic, based on the language of the Holy Quran and adopting the Markedness Theory in linguistics. The results may prove useful both in the linguistic interpretation of the Quranic verses, especially those related to women and their significance in the Holy Quran, and in offering language researchers a new and different approach to the analysis of the Arabic language and grammar.}, keywords = {Quranic language,linguistic gender,biological-natural gender,Markedness Theory}, title_fa = {جنسیت و جنس زبانی در قرآن کریم}, abstract_fa = {مقوله جنس زبانی در زبا نشناسی از مقوله جنس زیست شناختی بازشناخته می شود. بررسی های زبان شناختی نشان داده اند که اگرچه میان این دو نوع جنس در زبان هایی که از جنس زبانی بهره می برند رابطه برقرار است، لیکن این رابطه متناظر نمی باشد. زبان عربی و عربی قرآنی (یا کلاسیک) از زبان هایی قلمداد می شود که جنس زبانی در آن از گستره و تنوع زیادی برخوردار است. این پژوهش با بررسی جنس زبانی در آیات قرآن کریم، با ارایة تقسیم بندی جدید و متفاوتی از آنچه در دستورهای موجود عربی در مورد جنس صورت پذیرفته است، به نحوه عملکرد و رابطه آن با جنس زیست شناختی در چارچوب نظریة نشان داری می پردازد. نتایج این بررسی می تواند از یکسو در تفسیر آیات و به ویژه نقش و اهمیت زنان در کلام الله مجید بر پایة توصیف زبا نشناختی به کار رود و از سوی دیگر مسیری جدید و متفاوت را پیش روی پژوهشگران دستور زبان عربی بگشاید.}, keywords_fa = {زبان قرآن,جنس زبانی,جنس زیست شناختی- طبیعی,نظریة نشانداری}, url = {https://www.jwss.ir/article_17144.html}, eprint = {https://www.jwss.ir/article_17144_fe2415a8aa88d34572181546d1efcc9a.pdf} } @article { author = {Pasandideh, Abbas}, title = {Reviving religious models}, journal = {Women's Strategic Studies}, volume = {11}, number = {42}, pages = {103-131}, year = {2009}, publisher = {Women and Family's Socio-Cultural}, issn = {2008-2827}, eissn = {2538-404X}, doi = {}, abstract = {A challenging problem in our society is modeling after religious models, which has its own cons and pros. The basic problem here is time differences between religious models and us. This paper claims that the problem can be solved by reviving religious models. In reviving them, both we can follow their life-styles and consider time circumstances. This should be done in two steps: research and report. In the stage of research, we should have two points in mind. First, studying the practices of the Infallibles should be based on their lives not researching in vacuum. Second, it should be topic-based, not based on the individual Infallibles. In the stage of report, we should pay attention to a number of points. First, we should have and explanatory orientation in reporting and avoid mere authoritative moralization. In fact, we should try to clarify the role of each principle in real life. Second, we should have a practical approach, show real examples of the principles in today’s life, and avoid merely proposing the principles. Third, we should follow a systematic approach in presentation in which we should avoid presenting the principles unsystematically and present them according to the needs of daily life.}, keywords = {historical model,era model,reviving,life-based approach,explanatory approach,Practical Approach,systematic approach}, title_fa = {معاصرسازی اسوه های دینی}, abstract_fa = {از مسایل چالش برانگیز در جامعه ما، الگوگیری از اسوه های دینی است که معتقدان و منتقدانی دارد. مشکل اساسی در این مسئله، تفاوت زمانی اسوه های دینی با ما است. این نوشتار، معتقد است با تکیه بر «معاصرسازی» می توان این مشکل را چاره کرد. با معاصرسازی، هم پیروی از سبک اسوه های دینی تأمین می شود و هم اقتضائات زمان لحاظ می شود. این امر در دو مرحله باید مورد توجه قرار گیرد: یکی پژوهش و دیگری گزارش. در مرحله پژوهش دو نکته باید مورد توجه قرار گیرد: یکی این که سیره پژوهی باید با رویکرد زندگی صورت پذیرفته و به شکل پژوهش ناظر به زندگی یا پژوهش زندگی محور سامان یابد، نه پژوهش در خلأ. نکته دیگر این که سیره پژوهی باید رویکرد موضوعی داشته باشد، نه معصومی. در مرحله گزارش نیز چند نکته باید مورد توجه قرار گیرد: یکی رویکرد تبیینی در گزارشگری که در آن از تحکم و توصیه صرف پرهیز شده و نقش هر کدام از اصول سیره در زندگی تبیین می شود، دیگری رویکرد کاربردی که صرفاً به بیان اصول بسنده نکرده و مصداق ها و موارد اصول را در زندگی امروز نشان می دهد و سوم رویکرد نظام مند در ارائه است که در آن از ارائه اصول به شکل پراکنده پرهیز شده و آنها در یک نظام مشخص، متناسب با نیاز زندگی طراحی شده و ارائه می شوند.}, keywords_fa = {اسوه تاریخی,اسوه عصری,معاصرسازی,رویکرد ناظر به زندگی,رویکرد تبیینی,رویکرد کاربردی,رویکرد نظام مند}, url = {https://www.jwss.ir/article_17328.html}, eprint = {https://www.jwss.ir/article_17328_2b146ca9a2cb2773a07bb4f200f1d62c.pdf} } @article { author = {Mostaqimi, Mahdieh Sadat}, title = {A philosophical analysis of natural valuability and Gender}, journal = {Women's Strategic Studies}, volume = {11}, number = {42}, pages = {132-161}, year = {2009}, publisher = {Women and Family's Socio-Cultural}, issn = {2008-2827}, eissn = {2538-404X}, doi = {}, abstract = {The relationship between natural valuability and gender is among the basic researches whose results influence on a vast range of  theories about women’s issues. In this paper, after presenting a definition and classification of natural valuability outside the realm of ethics and referring to some value foundations in anthropology, infrastructural orientations of the issue are determined. Then, on the basis of strong narrational arguments, the relationship is explained with reference to the Quran. Afterwards, on the basis of a philosophical approach, the paper studies essence, essentials, and  the difference of man, the evaluation of the impacts of gender on it, since the most original and valuable gift of man is reason. As a result, the relationship between conceptual powers and levels of reason with gender are also explained. Then, on the basis of Mulla Sadra’s theory of Motion of Essence, the levels of the relationship between spirit and gender and the mutual impact of soul and body are explained. Finally, on the basis of a monotheist and Quranic approach, the natural valuability of woman is depicted in a different atmosphere.}, keywords = {natural valuability,Gender,levels of reason,philosophical analysis,Anthropology}, title_fa = {تحلیلی فلسفی از رابطه ارزشمندی ذاتی و جنسیت}, abstract_fa = {ابطه ارزشمندی ذاتی و جنسیت از تحقیقات بنیادینی است که نتایج حاصل از آن بر طیف وسیعی از نظریات حوزة مسایل زنان تأثیرگذار است. در این مقاله ضمن ارائه تعریف و بیان اقسام ارزشمندی ذاتی در بیرون از حوزة اخلاق و اشاره ای به برخی از مبانی ارزشی در انسان شناسی، جهت گیری های زیرساختی این بحث تعیین می شود و سپس با نگاهی فلسفی به تحلیل ذات و ذاتیات و جنس و فصل انسانی و سنجش تأثیر جنسیت در آن پرداخته شده است. از آنجا که اصی لترین و ارزشمندترین گوهر وجودی انسان عقل است، تبیین رابطه قوای ادراکی و مراتب عقل با جنسیت مورد بررسی قرار گرفته است. آ نگاه مراتب رابطه روح و روحیات با جنسیت نیز بر اساس نظریه حرکت جوهری و تأثیر متقابل نفس و بدن بیان گردیده و در آخر با نگاه توحیدی  قرآنی ارزشمندی ذاتی زن در فضایی متفاوت به تصویر کشیده شده است.}, keywords_fa = {ارزشمندی ذاتی,جنسیت,مراتب عقل,تحلیل فلسفی,انسا ن شناسی}, url = {https://www.jwss.ir/article_17329.html}, eprint = {https://www.jwss.ir/article_17329_57bb56112cfa39932f37c8c1bbe618ad.pdf} } @article { author = {Davari Ardakani, Negar and Ayyar, Atiyeh}, title = {A study in Researchs in the realm of the linguistics of gender}, journal = {Women's Strategic Studies}, volume = {11}, number = {42}, pages = {162-181}, year = {2009}, publisher = {Women and Family's Socio-Cultural}, issn = {2008-2827}, eissn = {2538-404X}, doi = {}, abstract = {Linguistics of gender is a sub-discipline of sociolinguistics, which studies the impacts of gender on linguistic varieties. Since most socio-cultural concepts, including gender, are multidimensional concepts, mono-dimensional and absolute conceptions of such concepts lead to a kind of superficiality, especially in the realm of research. The primary objective of the paper is introducing various levels of the linguistics of gender, in other words, the different aspects of gender and linguistic issues. Then, on the basis of this theoretical framework, the condition of this newly-born discipline in Iranian researches is elaborated on. However, the discipline suffers from weaknesses which include having a non-methodological limited approach, ignoring the common gender theories, considering context as multiple and separate social variables and not as a network of relations, and considering men’s linguistic behavior as a norm.}, keywords = {linguistics of gender,linguistic structures,gender-based language planning,Farsi,language use}, title_fa = {کنکاشی در پژوهش های زبان شناسی جنسیت}, abstract_fa = {زبان شناسی جنسیت یکی از شاخه های مورد توجه در حوزه جامعه شناسی زبان است که به مطالعه تأثیر متغیر جنسیت بر ایجاد گوناگونی های زبانی می پردازد. از آنجا که بیشتر مفاهیم اجتماعی  فرهنگی و از جمله مفهوم جنسیت، مفاهیمی چند بعدی هستند، برداشت های تک بعدی و مطلق از این مفاهیم منجر به نوعی سطحی نگری به ویژه در حوزه های پژوهشی می شود. هدف این مقاله در درجه اول معرفی لایه های مختلف زبان شناسی جنسیت و به بیان دیگر جنبه های مختلف مسائل زبان و جنسیت است. سپس با تمهید این پایگاه نظری می کوشیم که وضعیت این رشته مطالعاتی نوپا را در پژوهش های ایرانیان روشن نماییم. اما این حوزه مطالعاتی نقیصه های متعددی دارد که از جمله آنها محدودنگری غیر روش شناختی، نادیده انگاشتن نظریه های جنسیتی مطرح، در نظر گرفتن «بافت» به عنوان چند متغیر اجتماعی مجزا از هم و نه به عنوان شبکه ای از رابطه ها، در نظر گرفتن رفتار زبانی مردانه به عنوان هنجار می باشد.}, keywords_fa = {زبان شناسی جنسیت,ساختارهای زبانی,برنامه ریزی جنسیتی زبان,زبان فارسی,کاربرد زبانی}, url = {https://www.jwss.ir/article_17332.html}, eprint = {https://www.jwss.ir/article_17332_7d7a292823ad3e01bd37e23888e4f9e9.pdf} } @article { author = {Gharavi Naeeni, Nehleh}, title = {The representation of the holy Fatimah in the Sunnite sources}, journal = {Women's Strategic Studies}, volume = {11}, number = {42}, pages = {182-199}, year = {2009}, publisher = {Women and Family's Socio-Cultural}, issn = {2008-2827}, eissn = {2538-404X}, doi = {}, abstract = {Many Sunnite scholars have written on the life and personal characteristics of the holy Fatimah and reported quotes from the Prophet about her. A study of the available traditions shows that there are no reproaches or flaws about the holy Fatimah and all respected her. In fact, not only no one was able to level any criticism against her, but all praised her instead. Even some Sunnite scholars reported the bitter events taken place after the demise of the Prophet and did not remain silent in the face of the insults and attacks against her, the disloyalty of the Muslim community, and not accopmplishing their duties towards Ahl al-Bayt. Due to the pivotal role of the holy Fatimah, this paper deals with her depiction in the Sunnite sources.}, keywords = {holy Fatimah,the Sunnites,tradition sources,the Sirah of the infallibles}, title_fa = {جایگاه حضرت فاطمه (س) در منابع اهل تسنن}, abstract_fa = {بسیاری از دانشمندان اهل تسنن درباره حضرت فاطمه زهرا (س) قلم زده و گزارش هایی در احوال و زندگانی آن حضرت ارائه کرده اند و سخنانی از رسول خدا (ص) را درباره آن حضرت ثبت نموده اند. از بررسی روایات به دست آمد که هیچ گونه ذم یا خرده گیری درباره حضرت زهرا (س) یافت نمی شود و همه به آن حضرت احترام گذاشته اند و مد حهایی درباره آن حضرت ثبت کرده اند و نتوانسته اند بر وجود مبارکش خدشه یا ایرادی وارد کنند. حتی برخی از نویسندگان وقایع تلخ پس از رحلت پیامبر (ع) را گزارش کرده اند و نتوانسته اند نسبت به اهانت های وارد بر آن حضرت و بی وفایی امت اسلام و کوتاهی در حق اهل بیت پیامبر (ع)، بی تفاوت باشند. این مقاله به سبب محوریت وجود مبارک آن حضرت، احوال و جایگاه ایشان را در منابع اهل تسنن بررسی و عرضه نموده است.}, keywords_fa = {}, url = {https://www.jwss.ir/article_17348.html}, eprint = {https://www.jwss.ir/article_17348_95f1bf01169d85160319bd574d5a4673.pdf} } @article { author = {}, title = {}, journal = {Women's Strategic Studies}, volume = {11}, number = {42}, pages = {205-211}, year = {2009}, publisher = {Women and Family's Socio-Cultural}, issn = {2008-2827}, eissn = {2538-404X}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {چکیده مقالات به عربی}, abstract_fa = {}, keywords_fa = {}, url = {https://www.jwss.ir/article_17349.html}, eprint = {https://www.jwss.ir/article_17349_17453c2c923090ed7ac56c8b33cdf006.pdf} } @article { author = {}, title = {English Abstracts}, journal = {Women's Strategic Studies}, volume = {11}, number = {42}, pages = {7-13}, year = {2009}, publisher = {Women and Family's Socio-Cultural}, issn = {2008-2827}, eissn = {2538-404X}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {چکیده مقالات به انگلیسی}, abstract_fa = {}, keywords_fa = {}, url = {https://www.jwss.ir/article_17350.html}, eprint = {https://www.jwss.ir/article_17350_96999ebeca1f91d919b38734ccf7a176.pdf} }