@article { author = {gholipour, hossein and mahdavi, asghar agha}, title = {Inferring of the Islamic policy of women''''s employment based on the systematic viewpoint of the Imamiyah jurisprudence}, journal = {Women's Strategic Studies}, volume = {21}, number = {84}, pages = {7-27}, year = {2019}, publisher = {Women and Family's Socio-Cultural}, issn = {2008-2827}, eissn = {2538-404X}, doi = {10.22095/JWSS.2019.105752}, abstract = {< p >Women''s employment is a subject to which many jurisprudential studies have been conducted about it. The result of most of these researches is the license of the woman''s employment, observing the conditions and limits. The inferential method of these studies suggests that generally this subject has not been systematically considered. With an emphasis on the direct role that the jurisconsult has in his inference, this paper deals with the systematic view of the category of women''s employment. The main issue of this paper is to deduce the Islamic policy of women''s employment and how it is realized in the Islamic state. In deducing religious rules on women''s employment with a systematic approach, the following results were achieved: women''s employment is permissible, but it can not be transposed to public policies and concluded. Which employment line can be the same as for men and women, but in terms of the provision of maternity and child support for men, if the male and female employment policies are considered to be entirely equal, the lack of justice will be. The Islamic policy of employment, in jobs that do not respect religious preferences of a particular gender, gives priority to men, and To implement and enforce it, the Islamic State must oblige the government and private employers to comply with this line.}, keywords = {employment,women''s employment,systematic jurisprudence,government fiqh,The domain of government intervention}, title_fa = {استنباط خط‌مشی اسلامی اشتغال زنان مبتنی بر روش‌شناسی دیدگاه نظام‌مند فقه امامیه}, abstract_fa = {< p>اشتغال زنان موضوعی است که پژوهش‌های فقهی فراوانی درباره‌ی آن انجام شده است. نتیجه‌ی بیشتر این پژوهش‌ها نیز جواز اشتغال زن با رعایت شرایط و حدود است. روش استنباطی این پژوهش‌ها حاکی است که عموماً به‌صورت نظام‌مندی به این موضوع نگریسته نشده است. با التفات به نقش مستقیمی که نگاه فقیه در استنباط وی دارد، در این پژوهش با نگاه نظام‌مند به مقوله‌ی اشتغال زنان پرداخته‌شده است. مسئله‌ی اصلی این مقاله، استنباط خط‌مشی اسلامی اشتغال زنان و نحوه‌ی تحقق آن در دولت اسلامی است. در استنباط احکام شرعی در موضوع اشتغال زنان با روش نگاه نظام‌مند این نتایج به‌دست آمد: اشتغال زن، فی‌نفسه امری جایز است، اما نمی‌توان آن را به خط‌مشی‌های عمومی نیز سرایت داد و نتیجه گرفت که خط‌مشی اشتغال نیز می‌تواند نسبت به مردان و زنان یکسان باشد، بلکه نظر به تکلیف تأمین نفقه‌ی زن و فرزندان بر مرد، اگر خط‌مشی‌های اشتغال زن و مرد کاملاً برابر در نظر گرفته شوند، منافی عدالت خواهد بود. خط‌مشی اسلامی اشتغال، در مشاغلی که مراعات احکام شرعی ترجیحی نسبت به یک جنس خاص ندارند، اولویت و تقدم را به مردان می‌دهد و دولت اسلامی برای تحقق و اجرای آن باید خود دولت و کارفرمایان خصوصی را به تبعیت از این خط‌مشی ملزم کند.}, keywords_fa = {اشتغال,اشتغال زنان,فقه نظام‌مند,فقه حکومتی,محدوده‌ی دخالت دولت}, url = {https://www.jwss.ir/article_120258.html}, eprint = {https://www.jwss.ir/article_120258_265f0e852185897d53598073f60cc542.pdf} } @article { author = {Poorabdollah, Kobra}, title = {The effect of changing the subject of mandatory guardianship on children}, journal = {Women's Strategic Studies}, volume = {21}, number = {84}, pages = {29-50}, year = {2019}, publisher = {Women and Family's Socio-Cultural}, issn = {2008-2827}, eissn = {2538-404X}, doi = {10.22095/JWSS.2019.105753}, abstract = {Qahri province is one of the signature decrees on the affairs of the children, and according to the Shari'a evidence, it is considered a paternal and paternal grandfather. Some contemporaries have spoken of mothers' forced marriage based on changes in the subject of "woman" and "family" and based on ijtihad in time and place. In the present study, first, the rules governing ijtihad in time and place and the mode of change of subject are reviewed, and then the changes of the subject of woman and the subject of family structure are studied. Investigating the change in the subject of "woman" and "female guardianship" revealed that, firstly, no finding proves that forging guardianship depends on scientific ability and economic success in Wali, and secondly, these two titles were not excluded in the life of women in the age of law and for the general public. Also not available. As a result, there has been no significant change in the subject of women. On the other hand, despite the acknowledgment of contemporary family restructuring and the shift of the family from the broad to the nuclear, the damage caused by this change cannot be ignored and the paternity leave not ruled. Compensating for these injuries and reinforcing family support roles calls for a new paradigm of extended family culture. In addition, the falsification of the province was not a place for the father and the ancestor of Mawliyah,}, keywords = {Qahri province,change of subject,change of female subject}, title_fa = {امکان سنجی تغییر موضوع در ولایت قهری فرزندان}, abstract_fa = {ولایت قهری بر امور فرزندان از احکام امضایی بوده و بنا به تصریح ادله شرعی این ولایت از آن پدر و جد پدری دانسته شده است. در آراء برخی معاصرین به استناد تغییرات موضوع «زن» و «خانواده» و بر مبنای اجتهاد در زمان و مکان، سخن از ولایت قهری مادران به میان آمده است. در تحقیق حاضر ابتدا مقررات حاکم بر اجتهاد در زمان و مکان و انحاء تغییر موضوع مرور شده است و سپس تغییرات موضوع زن و موضوع ساختار خانواده به مطالعه گذاشته شده است . در بررسی تغییر موضوع در عنوان «زن » و «ولایت زن» معلوم گردید اولاً هیچ یافته ای ثابت نمی‌کند جعل ولایت منوط به توان علمی و موفقیت‌های اقتصادی در ولی می‌باشد و ثانیاً این دو عنوان در حیات زنان عصر تشریع منتفی نبوده و برای عموم مردان نیز موجود نبوده است. در نتیجه تغییر قابل اعتنا در موضوع زن رخ نداده است. از سوی دیگر علیرغم اعتراف به تغییر ساختار خانواده معاصر وتغییر موضوع خانواده از گسترده به هسته‌ای، نمی‌توان آسیب‌های ناشی از این تغییر را نادیده گرفت و حکم به عدم ولایت جد پدری داد. جبران این آسیب‌ها و تقویت نقش‌های حمایتی خانواده اقتضا می‌کند الگوی جدیدی از خانواده گسترده فرهنگ‌سازی شود. ضمن آن‌که ملاک جعل ولایت برای پدر و جد قرب مکانی با مولی‌علیه نبوده و بنابراین حتی در فرض ساختار هسته‌ای خانواده نمی‌توان رأی به تغییر حدود ولایت داد.}, keywords_fa = {ولایت قهری,تغییر موضوع,تغییر موضوع زن}, url = {https://www.jwss.ir/article_120250.html}, eprint = {https://www.jwss.ir/article_120250_012546f7872fac00da934f0ff47eb2b6.pdf} } @article { author = {ghasemzade, uteke and izadi fard, ali akbar and ebrahimi, saeed}, title = {Contemplation On The Guarantee of Imprisonment of Husband In an Unpaid Mahrie}, journal = {Women's Strategic Studies}, volume = {21}, number = {84}, pages = {51-68}, year = {2019}, publisher = {Women and Family's Socio-Cultural}, issn = {2008-2827}, eissn = {2538-404X}, doi = {10.22095/JWSS.2020.105754}, abstract = {A couple's imprisonment guarantee in cases where the married couple does not have the opportunity ‎to pay the dowry is one of the problems that can lead to the contraction of the couple's relationship ‎and, in some cases, lead to the collapse of the family. While paying the correct and timely payment can ‎also strengthen these relationships. In this descriptive-analytical method, we seek to answer the ‎following question: How has the recent changes in the Law on the Protection of the Family ‎‏91‏‎ and the ‎Law on the Implementation of Financial Convictions ‎‏94‏‎ have been able to take a positive step in ‎consolidating the relations of couples? And to what extent are these discussions compatible with ‎Imam's jurisprudential principles? According to the results of the jurisprudence, it is not permissible to ‎investigate a litigation, and the imprisonment is not permissible, as well as the discussion of the family ‎in no way is the guarantee of imprisonment for the lodge. In the above-mentioned laws, his ‎imprisonment is imposed only in the absence of proof of sentences in the event of a record of the ‎suit, or proof of the couple's attachment. While we are seeing an increase in the number of Mahre ‎Prisoners each day.‎}, keywords = {Guarantee,Mahrie,adjunct,Couples' Relations,Family Protection Law}, title_fa = {تأملی بر ضمانت‌اجرای حبس زوج در مهریه غیرقابل پرداخت}, abstract_fa = {ضمانت‌اجرای حبس زوج در مواردی که زوج به علت اعسار، امکان پرداخت مهریه را دارا نیست ‏یکی از مشکلاتی است که می‌تواند باعث خدشه‌دار شدن روابط زوجین شده و در برخی موارد موجبات ‏فروپاشی خانواده را فراهم نماید. در حالی‌که پرداخت صحیح و به موقع مهریه نیز می‌تواند به تحکیم این ‏روابط بیانجامد. در این مقاله به روش توصیفی تحلیلی به دنبال پاسخ‌گویی به این سؤال هستیم که ‏تحولات اخیر در قانون حمایت خانواده 91 و قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی 94 تا چه میزان در ‏مسیر تحکیم روابط زوجین توانسته‌اند گام مثبت بردارند؟ و تا چه اندازه این مباحث با مبانی فقهی امامیه ‏سازگار است؟ طبق نتایج به دست آمده از کتب فقهی رسیدگی به دعوای اعسار فوری بوده و حبس ‏معسر جایز نیست، همچنین ذیل مباحث خانواده در هیچ صورتی ضمانت‌اجرای حبس برای مهریه ‏لحاظ نشده است. در قوانین مذکور نیز فقط در صورت عدم اثبات اعسار در صورت وجود سابقه ‏ملائت، یا اثبات ایسار زوج، حبس وی مقرر شده است. درحالی که هر روز شاهد افزایش آمار زندانیان ‏مهریه هستیم.‏}, keywords_fa = {ضمانت‌اجرا,مهریه,اعسار,روابط زوجین,قانون حمایت خانواده}, url = {https://www.jwss.ir/article_120255.html}, eprint = {https://www.jwss.ir/article_120255_889a29ab507afe3e53c9b47d94c612a7.pdf} } @article { author = {azimpoor, azim and papinejad, Fatemeh}, title = {Strategies to Combat white Marriage from the Perspective of the Qur'an and Narratives}, journal = {Women's Strategic Studies}, volume = {21}, number = {84}, pages = {69-93}, year = {2019}, publisher = {Women and Family's Socio-Cultural}, issn = {2008-2827}, eissn = {2538-404X}, doi = {10.22095/JWSS.2019.105755}, abstract = {The family has been formed as one of the most important basic foundations of the society by marriage of couples and the health of this connection has been considered at an early stage in the Quran and narratives. As various verses point to the significance and effects of it, different factors have changed the natural and natural routine of marriage and to some extent it has been removed from the state of religion and custom. The lack of spirituality, worldliness, unwillingness, economic barriers, has played an important role in creating these changes, especially the phenomenon of white marriages ( Marriage and sex without formal marriage registration). This research titled "Solutions to Coping White Marriage in Society from the Perspective of the Quran and Narrations" Analytical-descriptive study examines the clinical factors and its implications for family and community. The Qur'an and narratives, which are the source of guidance and guidance for human happiness, will have a positive effect in reducing this social problem by providing preventive and therapeutic strategies. The result of this research is that the study of the Qur'an and spirituality, the spread of familiarity with the culture of religious doctrines, the commitment and adherence to the Islamic lifestyle and the pattern of placing the lives of the infallible Imams (PBUH) prevents the spread of this form of haram in society.}, keywords = {white marriage,Government duties,people duties,simple living,Temporary marriage}, title_fa = {راهکارهای مقابله با ازدواج سفید در جامعه از منظر قرآن و روایات}, abstract_fa = {خانواده به به عنوان یکی از مهم ترین پایه های اساسی جامعه با ازدواج زوجین شکل گرفته و سلامت این ارتباط از لحظه ابتدایی در قرآن و روایات مورد توجه ویژه ای قرار گرفته است. این درحالی است که عوامل متعددی روال طبیعی و فطری ازدواج را دگرگون ساخته و آن را از حالت شرع و عرف خارج نموده است. کمبود معنویت، دنیاگرایی، بی تعهدی طرفین، موانع اقتصادی، نقش مهمی در ایجاد پدیده شوم ازدواج سفید ایفاء نموده است .این نوشتار با عنوان « راهکارهای مقابله با ازدواج سفید در جامعه از منظر قرآن و روایات» تلاش دارد تا با روش تحلیلی_توصیفی با ارائه راهکارهای پیشگیری و درمانی،قرآنی وروایی اثر مثبتی در کاهش این معضل اجتماعی داشته باشد. نتیجه این تحقیق مؤید آن است که تأثیر تمسک به قرآن و معنویت و گسترش آگاهی و دیگر عوامل مانع از شیوع این شکل ارتباط نامشروع و حرام در جامعه می گردد.}, keywords_fa = {ازدواج سفید,قرآن,رابطه نامشروع,هم باشی,خانواده}, url = {https://www.jwss.ir/article_120260.html}, eprint = {https://www.jwss.ir/article_120260_962ebe52d2498aa258a70736a7591dc9.pdf} } @article { author = {Hajidehabadi, Ahmad}, title = {Elevation of Women’s Place in the Islamic Punishment Code (1392/2013)}, journal = {Women's Strategic Studies}, volume = {21}, number = {84}, pages = {95-113}, year = {2019}, publisher = {Women and Family's Socio-Cultural}, issn = {2008-2827}, eissn = {2538-404X}, doi = {10.22095/jwss.2019.105756}, abstract = {Study of women’s place in the Islamic Punishment Code (1392/2103) is one of the most important issues in the field of women’s rights. Because of numerous objections posed by feminists against Islamic Law as well as laws of the Islamic Republic in the field of women’s rights, special importance should be attached to this subject. Studying this Code and comparing it with the previous ones, one may say that the present Code has elevated women’s place and tried to create a position for female offenders similar to, or in some case better than, that of male offenders. Taking a differential penal policy concerning victimized women, this Code has considered special penal and non-penal supports for them. In the Chapter of Retaliation and Blood-Money, some developments have been mentioned.  In the Blood-Money Section, it has been mentioned that the difference of woman’s blood-money should be paid from Physical Damage Fund and, in the Retaliation Section, it has been said that the male criminal may be forced to pay blood-money for the female slain and the woman’s blood-money difference may be paid from Public treasury to help heirs of the female slain retaliate the male murderer.}, keywords = {Islamic Punishment Code (1392/2103),the age of penal responsibility for women,Rape,adultery with a married woman,compensation of damage to the raped women,retaliation of women and blood-money for woman}, title_fa = {ارتقای جایگاه زنان در قانون مجازات اسلامی سال 1392}, abstract_fa = {بررسی جایگاه زنان در قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 یکی از مهم­ترین مباحث مطرح در حوزه­ی حقوق زنان است. اشکال­های متعددی که از سوی فمینیست­ها در مورد حقوق زنان به حقوق اسلامی و قوانین جمهوری اسلامی مطرح می­شود، پرداختن به این موضوع را از اهمیت ویژه­ای بهره­مند می­کند. با بررسی مواد مختلف این قانون و مقایسه­ی آن با قوانین قبلی می‌توان گفت، قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 جایگاه زنان را ارتقا بخشیده و سعی داشته برای زنان بزهکار وضعیتی همسان با مردان بزهکار و یا در مواردی خفیف‌تر از آنها را ایجاد کند. این قانون با اتخاذ سیاست جنایی افتراقی در مورد زنان بزه­دیده حمایت‌های کیفری و غیرکیفری خاصی را پیش­بینی کرده است و در قسمت قصاص و دیه نیز به تحولاتی اشاره کرده است؛ در قسمت دیه، پیش‌بینی جبران تفاوت دیه‌ی زن از صندوق تأمین خسارت‌های بدنی و در قسمت قصاص امکان الزام مرد جانی به پرداخت دیه‌ی زن و نیز امکان پرداخت فاضل دیه‌ی زن از سوی بیت‌المال و درنتیجه کمک به اولیای دم زن مقتول، برای قصاص‌کردن مرد قاتل، ازجمله‌ی این راهکارهاست. }, keywords_fa = {قانون مجازات اسلامی مصوب 1392,سن مسئولیت کیفری زنان,زنای به عنف,زنای محصنه,جبران خسارت زنان قربانی تجاوز به عنف,قصاص زن و دیه‌ زن}, url = {https://www.jwss.ir/article_105756.html}, eprint = {https://www.jwss.ir/article_105756_2176e3d42e86dd1fa87fb8f14ecf5c3a.pdf} } @article { author = {Mahdavi Pour, Azam and asghareian, mojtaba and Naghibi, Seyed Mohammadreza}, title = {The Rights of Defendant Women in the Iranian legal System}, journal = {Women's Strategic Studies}, volume = {21}, number = {84}, pages = {115-132}, year = {2019}, publisher = {Women and Family's Socio-Cultural}, issn = {2008-2827}, eissn = {2538-404X}, doi = {10.22095/jwss.2019.105757}, abstract = {The establishment of criminal justice had one of the most important wishes of human being throughout of history, that will be possible in the light of helding fair trials based on the right to seek justice and defense. The vulnerability of women, that has impact on their victimization specially, make them deserve on special protection. Preventing the re-victimization of women - in particular judicial victimization during criminal proceedings - requires that women be adequately protected, both as plaintiffs, victims and defendants, at the area of the country's criminal and judicial policy. The constitution, Islamic Penal Code, Code of Criminal Procedure, or other regulations and bylaws provide many rights for the defendants. This article deals with the legal system of the Islamic Republic of Iran and the rights that women defendants enjoy in the field of judicial justice are briefly stated by descriptive-analytical method. Regardless of the fact that laws of procedure must be primarily based on human character and gender difference, women in the process of justice need special attitudes and special support.}, keywords = {Rights of defendant women,positive discrimination,Criminal Procedure Code,Performance Guarantee,Differential Criminal Policy}, title_fa = {حقوق بانوان متهم در نظام حقوقی ایران}, abstract_fa = {برقراری عدالت کیفری یکی از مهم‌ترین آرزوهای بشر در طول تاریخ بوده که تحقق آن در پرتو برگزاری دادرسی عادلانه مبتنی‌بر فراهم کردن حق دادخواهی و دفاع ممکن خواهد شد. آسیب‌پذیری زنان که بیش از هرچیز در بزه‌دیدگی آنها نقش دارد، زنان را شایسته‌ی حمایت‌های ویژه‌ای می­کند. پیشگیری از بزه‌دیدگی دوباره‌ی زنان –به‌ویژه بزه‌دیدگی قضایی در جریان دادرسی‌های کیفری- ایجاب می‌کند که از زنان، چه در مقام شاکی و بزه‌دیده و چه در مقام متهم در سطح سیاست جنایی تقنینی و قضایی کشور، حمایت‌های مناسب شود. در قانون اساسی، قانون مجازات اسلامی، قانون آیین دادرسی کیفری یا سایر مقررات و آیین‌نامه‌ها حقوق زیادی برای متهمان پیش‌بینی شده است. در این مقاله با روش توصیفی-تحلیلی نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران بررسی شده است و حقوقی که متهمان زن در راستای عدالت قضایی از آن بهره‌مندند، به اختصار بیان می‌شود. صرف‌نظر از اینکه قوانین دادرسی اصولاً باید براساس ویژگی انسانی و تفاوت جنسیتی تصویب شوند، زنان متهم در فرایند دادرسی نیازمند نگرش افتراقی و حمایت‌های ویژه‌ای هستند.}, keywords_fa = {حقوق بانوان متهم,تبعیض مثبت,قانون آیین‌دادرسی کیفری,ضمانت اجرا,سیاست کیفری افتراقی}, url = {https://www.jwss.ir/article_105757.html}, eprint = {https://www.jwss.ir/article_105757_57a9c266538acc3210ec3dfb0c898ff6.pdf} } @article { author = {Eshaghi, Mohammad and shbani, mahdieh}, title = {The Realm of Woman''''s Freedom after Marriage}, journal = {Women's Strategic Studies}, volume = {21}, number = {84}, pages = {133-151}, year = {2019}, publisher = {Women and Family's Socio-Cultural}, issn = {2008-2827}, eissn = {2538-404X}, doi = {10.22095/JWSS.2020.105758}, abstract = {< p >Family is the oldest and the most significant social group, the fundamental unit of the society, and the canon for man''s spiritual development. Observing ethical judgments, woman and man constitute it on the basis of legal rules. Since woman is a fundamental component of the family, individual and social rights and duties of women, as the most significant part of woman''s legal system, have always been a challenging issue. In its widest sense, woman''s individual rights are defined as those freedoms, abilities, and demands that are considered necessary by the community for the individual''s advancement. Woman''s status as well as her role in both individual and social life is treated in a very special way in the Islamic legal system. Explaining essentials and proofs of freedom and limitation, the present research compares woman''s status as well as the rate of her limitation/freedom in ritual, political, economical, social, etc. realms before and after marriage. Findings indicate that on the one hand there is no notable difference in woman''s status as well as rate of her limitation/freedom before and after marriage and, on the other hand, there are some religious solutions for reduction or elimination of probable limitations occurring to woman after marriage as well as securing her freedom in the actions}, keywords = {freedom,Marriage,Woman,Contract,realm}, title_fa = {قلمرو آزادی زن پس از ازدواج}, abstract_fa = {< p>خانواده، قدیمی‌ترین و مهم‌ترین گروه اجتماعی، واحد بنیادین جامعه و کانون اصلی رشد و تعالی انسان است. زن و مرد بر اساس قواعد حقوقی و با رعایت احکام اخلاقی این نهاد را تشکیل می‌دهند. یکی از ارکان اصلی خانواده را زن تشکیل می‌دهد. حقوق و مسئولیت‌های فردی و اجتماعی زنان به عنوان مهم‌ترین بخش نظام حقوقی زن، از جمله موضوعات پر چالش و مورد بحث بوده است. حقوق فردی زن در وسیع‌ترین تعبیر به آزادی‌ها، توانایی‌ها ، مصونیت‌ها و مطالباتی گفته می‌شود که جامعه آن را برای رشد و اعتلای فرد ضروری می‌داند. علاوه بر این در نظام حقوقی اسلام به شخصیت و جایگاه زن و نقش‌های وی در زندگی فردی و اجتماعی توجه خاصی صورت گرفته است. پژوهش حاضر تلاش می‌کند ضمن بیان مبانی و دلایل‌ آزادی و محدودیت، وضعیت و میزان محدودیت‌ها و آزادی‌های زن در عرصه‌های مختلف عبادی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و... پیش و پس از ازدواج مورد مقایسه و بررسی قرار گرفت و مشخص شد که از یک سو، در بسیاری از موارد تفاوتی در وضعیت و میزان آزادی‌ و محدودیت‌ها‌ی زن پیش و پس از ازدواج ندارد و از سوی دیگر تحت شرایطی، راهکاری شرعی و قانون برای کاهش یا حذف محدودیت‌های احتمالی و تضمین آزادی عمل و اختیار زن پس از ازدواج پیش‌بینی شده است.}, keywords_fa = {آزادی,ازدواج,زن,عقد,قلمرو}, url = {https://www.jwss.ir/article_120257.html}, eprint = {https://www.jwss.ir/article_120257_3f4addabbe9661670408254768964d4d.pdf} }